Visa enkel post

dc.contributor.authorGren, Matildasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40913
dc.description.abstractAbstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre fokusintervjuer vi gjort med förskollärare. Studien utgår från den sociokulturella teorin. Vi vill med våra intervjuer ta del av hur pedagogerna ser på konflikter. Samt hur de ser på sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barnen i förskolan. Med stöd av valda teorier och konfliktmodeller, samt tidigare forskning inom fältet har vi analyserat det empiriska materialet. Utifrån resultatet av denna analys kan vi se att det finns olika tillvägagångssätt vilka pedagogerna använders sig av för att hantera konflikter. Hur de ser på sin roll i konflikter mellan barn varierar, bland annat beroende på hur konfliktsituationen ser ut, vilka barn som är inblandade samt deras ålder och språkliga utveckling. Vi har kommit fram till två mer framträdande roller som pedagogerna tar i konfliktsituationer mellan barnen i verksamheten. Pedagogerna talar också om omständigheter i förskolan som gör det svårt för dem att utföra sitt uppdrag så som de önskar. Svårigheterna som pedagogerna talar om är framförallt relaterade till tidsbrist och de stora barngrupperna. Pedagogernas roll i barnens konflikter samt hur den påverkar barnens möjlighet att själva vara en del av sin egen konflikhantering problematiseras och diskuteras.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonflikthanteringsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectsamarbetsklimat,sv
dc.titleDet var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post