Dom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematik
Abstract
Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger i
skolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en så
framgångsrik undervisningsmiljö som möjligt. Samt att ge exempel på hur pedagoger säger
att de arbetar för att uppnå detta mål.
Huvudfråga:
På vilket sätt arbetar pedagoger när de lyckas nå en bra undervisningsmiljö där elever i
beteendeproblem är inkluderade?
Metod och material:
Insamlingen av empirin var genom halvstrukturerade forskningsintervjuer. Resultatet
analyserades med hjälp av en forskningsbakgrund utifrån ett hermeneutiskt perspektiv.
Resultat:
Bemötandet är av vikt när man undervisar utåtagerande elever i beteendeproblematik.
Relationen mellan lärare och elev är betydande för att uppnå en god undervisningsmiljö. När
detta uppnåtts undervisar man genom att anpassa kravnivåerna efter elevernas färdigheter.
Betydelse för läraryrket:
Inom uppdraget ska samtliga lärare stå för extra anpassningar till elever i behov av särskilt
stöd, denna studie kan vara en hjälp för hur man arbetar med detta. Det är också av betydelse
att resultatet grundas på verksamma pedagogers erfarenhet, där de delar med sig av hur de
upprättar en god undervisningsmiljö som inkluderar elever i beteendeproblem. Genom att
granska lyckade exempel fås en möjlighet att se vad som kan fungera och på så sätt anammas
nya kunskaper istället för att fokusera på problemen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lybeck, Mathilda
Keywords
utåtagerande
utagerande
beteendeproblem
bemötan
Language
sv