• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematik

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger i skolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en så framgångsrik undervisningsmiljö som möjligt. Samt att ge exempel på hur pedagoger säger att de arbetar för att uppnå detta mål. Huvudfråga: På vilket sätt arbetar pedagoger när de lyckas nå en bra undervisningsmiljö där elever i beteendeproblem är inkluderade? Metod och material: Insamlingen av empirin var genom halvstrukturerade forskningsintervjuer. Resultatet analyserades med hjälp av en forskningsbakgrund utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Resultat: Bemötandet är av vikt när man undervisar utåtagerande elever i beteendeproblematik. Relationen mellan lärare och elev är betydande för att uppnå en god undervisningsmiljö. När detta uppnåtts undervisar man genom att anpassa kravnivåerna efter elevernas färdigheter. Betydelse för läraryrket: Inom uppdraget ska samtliga lärare stå för extra anpassningar till elever i behov av särskilt stöd, denna studie kan vara en hjälp för hur man arbetar med detta. Det är också av betydelse att resultatet grundas på verksamma pedagogers erfarenhet, där de delar med sig av hur de upprättar en god undervisningsmiljö som inkluderar elever i beteendeproblem. Genom att granska lyckade exempel fås en möjlighet att se vad som kan fungera och på så sätt anammas nya kunskaper istället för att fokusera på problemen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41686
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_41686_1.pdf (616.5Kb)
Datum
2015
Författare
Lybeck, Mathilda
Nyckelord
utåtagerande
utagerande
beteendeproblem
bemötan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV