Show simple item record

dc.contributor.authorVikmo, Johansv
dc.contributor.authorBörjesson, Mathiassv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:04Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:04Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41698
dc.description.abstractSammanfattning: Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda till GeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Till sist diskuteras resultatet utifrån några didaktiska utmaningar som identifierats. Genom intervju som metod har vi kunnat få kvalitativ information som vi sedan bearbetat tillsammans för att få ett så objektivt och icke-värderande resultat som möjligt. Utifrån de fem lärarnas svar, har vi analyserat och diskuterat likheter och skillnader samt kopplat det till styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Huvudsakligen menar respondenterna att GeoGebra är ett effektivt, tekniskt och pedagogiskt hjälpmedel. Detta i termer av att programmet bland annat är snabbt, smidigt, dynamiskt, mångsidigt, och gestaltar flera matematiska representationer. Utöver detta kan programmet användas som redovisningsverktyg, vid färdighetsträning, för utökad begreppsförståelse samt för laborativt arbete. Vi bedömer att respondenterna grundar sina förhållningssätt och användande på väl argumenterande motiv i så väl styrdokument som matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Dock kan det tilläggas att respondenterna i denna uppsats huvudsakligen har ett mycket stort och passionerat intresse för programmet, varvid resultatet inte kan räknas som representativt för den genomsnittliga matematikläraren. Utöver detta visar resultatet att lärare är i behov av fortbildning gällande digitala hjälpmedel för matematikundervisning, vilket är upp till skolledningar och lärarutbildare att ta tag i. Vidare, en didaktisk utmaning som identifierades är möta alla elever på deras villkor oavsett deras matematikintresse, tekniska kunnande och matematikkunskaper. Här är bland annat lärarens roll att avgöra vilket digitalt verktyg som är bäst lämpat och anpassat för varje elev. isv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematikundervisningsv
dc.subjectdigitala verktygsv
dc.subjectGeoGebra,sv
dc.titleLärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteoriersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record