• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"De blir förebilder som berikar skolan" - Mediebilden av grundskolans arbete med nyanlända elever

Sammanfattning
Syftet med studien var att visa hur mottagande, kartläggning och undervisning som tre viktiga delar av nyanlända elevers skolgång speglas i svensk storstadspress, samt vilka teman som dominerar och vem som kommer till tals i artiklarna som tar upp frågor om grundskolans arbete med nyanlända elever. I studien har dagordningsteorin använts för analysen av resultatet, nämligen om textbaserade medier anser situationen kring nyanlända elevers skolgång vara ett viktigt samhällsproblem som behöver få uppmärksamhet av medborgarna och leda till eventuella politiska åtgärder. Författarna försökte att dra eventuella slutsatser om vilken bild medborgare, som inte har någon egen erfarenhet av frågan, får av skolans arbete med nyanlända elever. I undersökningen har kvalitativ textanalys och kvantitativ innehållsanalys använts för att besvara syftet och frågeställningarna. Materialet som användes i studien plockades ur Mediaarkivet Retriever mellan 2013-10-01 och 2015-10-01. Det var bara tidningar som kan definieras som storstadspress som ingick i studien. Alla artiklar placerades i kodschemat med centralt tema och vem som uttalade sig i artiklarna. Nyanlända elevers skolgång anses vara viktig i textbaserade medier och får uppmärksamhet. Den situation kring nyanlända elever, som medier ger bild av, kan i stora drag karakteriseras som negativ och problemfylld. Positiva exempel av skolans arbete hittades också i artiklarna men kunde inte räknas som övervägande. De delar av skolans arbete som valdes i undersökningen, nämligen mottagande, kartläggning och undervisning, kunde hittas i artiklarna och slutsatsen är att de alla med små avvikelser i övervägande negativa ordalag presenteras i medier på liknande sätt som de presenteras i Skolverkets och Skolinspektionens rapporter, samt i forskningsrapporter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/42362
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_42362_1.pdf (564.3Kb)
Datum
2016-03-22
Författare
Menevis, Turkay
Telepneva, Mariia
Nyckelord
grundskola
nyanlända elever
mottagande
kartläggning
undervisning
media
storstadspress
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT15 IPS LAU925:3
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV