• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"De blir förebilder som berikar skolan" - Mediebilden av grundskolans arbete med nyanlända elever

Abstract
Syftet med studien var att visa hur mottagande, kartläggning och undervisning som tre viktiga delar av nyanlända elevers skolgång speglas i svensk storstadspress, samt vilka teman som dominerar och vem som kommer till tals i artiklarna som tar upp frågor om grundskolans arbete med nyanlända elever. I studien har dagordningsteorin använts för analysen av resultatet, nämligen om textbaserade medier anser situationen kring nyanlända elevers skolgång vara ett viktigt samhällsproblem som behöver få uppmärksamhet av medborgarna och leda till eventuella politiska åtgärder. Författarna försökte att dra eventuella slutsatser om vilken bild medborgare, som inte har någon egen erfarenhet av frågan, får av skolans arbete med nyanlända elever. I undersökningen har kvalitativ textanalys och kvantitativ innehållsanalys använts för att besvara syftet och frågeställningarna. Materialet som användes i studien plockades ur Mediaarkivet Retriever mellan 2013-10-01 och 2015-10-01. Det var bara tidningar som kan definieras som storstadspress som ingick i studien. Alla artiklar placerades i kodschemat med centralt tema och vem som uttalade sig i artiklarna. Nyanlända elevers skolgång anses vara viktig i textbaserade medier och får uppmärksamhet. Den situation kring nyanlända elever, som medier ger bild av, kan i stora drag karakteriseras som negativ och problemfylld. Positiva exempel av skolans arbete hittades också i artiklarna men kunde inte räknas som övervägande. De delar av skolans arbete som valdes i undersökningen, nämligen mottagande, kartläggning och undervisning, kunde hittas i artiklarna och slutsatsen är att de alla med små avvikelser i övervägande negativa ordalag presenteras i medier på liknande sätt som de presenteras i Skolverkets och Skolinspektionens rapporter, samt i forskningsrapporter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/42362
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_42362_1.pdf (564.3Kb)
Date
2016-03-22
Author
Menevis, Turkay
Telepneva, Mariia
Keywords
grundskola
nyanlända elever
mottagande
kartläggning
undervisning
media
storstadspress
Series/Report no.
Kandidat
HT15 IPS LAU925:3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV