Ett gränsfall?
Sammanfattning
De nationella proven i matematik har idag en kompensatorisk kravgränssättning i förhållande
till de förmågor som enligt läroplanen skall bedömas icke-kompensatoriskt då kursbetyg
bestäms. Denna undersökning behandlar ämnet om huruvida det är möjligt att applicera en ickekompensatorisk
modell för betygsättning på dagens nationella prov i matematik.
Vi har analyserat två nationella prov i matematik 2c på gymnasiet och har utifrån dessa räknat
ut nya kravgränser med två icke-kompensatoriska metoder. De resultat vi kommit fram till är
att det är fullt möjligt att ha en kravgränssättning som är icke-kompensatorisk på detta vis, dock
skulle detta betyda ett sänkt betygssnitt på provet, trots att kravgränserna vid en snabb anblick
kan se enklare ut.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016Författare
Abarca Carvajal, Carlos
Arkevall, Jenny
Språk
sv