Framtidens lärande En studie av formellt lärande i klassrumssituation kontra mobilt lärande och dess potentiella användningsområden
The future of learning A study of formal learning in a classroom situation contra mobile learning and its potential applications
Abstract
Studiens syfte var att undersöka om det fanns en skillnad i minnesåterkallning vid en
live-föreläsning kontra en inspelad sådan. Detta studerades genom att simulera en traditionell
föreläsning kontra mobilt lärande inom formell undervisning. Metoden som användes var
mellangruppsdesign utförd på 60 gymnasieelever på Hulebäcksgymnasiet. Resultatet visar på
en signifikant skillnad mellan de två grupperna där de som såg live-föreläsningen presterade
bättre. Denna skillnad var så stor att slutsatsen som dras av detta är att traditionella
live-föreläsningar bör användas och prioriteras som undervisningsmetod. Vidare diskuteras
det mobila lärandets roll i den formella undervisningen och som komplement samt dess
realisering i skolgången och negativa och positiva effekter av detta.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The purpose of the study was to investigate whether there was a difference in
memory recall at a live lecture versus a recorded one. This was studied by simulating a
traditional lecture versus mobile learning in formal education. The method used was a
between-groups design performed on 60 high school students at Hulebäcksgymnasiet. The
result shows a significant difference between the two groups were those who saw the live
lecture performed better. This difference was so great that the conclusion drawn from this is
that traditional live lectures should be used and prioritized as a teaching method.
Furthermore, the role of mobile learning in formal education is discussed, the use of it as a
complement and its realization in schooling, as well the negative and positive effects of this.
Date
2017-09-29Author
HANDBERG, FRED
SVALEKLINT, VICTOR
Keywords
Formellt lärande
Informellt lärande
Mobilt lärande
Minne
Inspelad föreläsning
Formal learning
Informal learning
Mobile learning
Memory
Recorded lecture
Series/Report no.
Institutionen för tillämpad informationsteknologi
2017:130
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Att bädda för förändring.
Byström, Benny (2014-05-05) -
Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring
Åberg, Maria; Grufman, Ammi (2022-10-06)Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig ... -
Villkor för lärande i en kunskaps- och säkerhetsintensiv processindustri
Klerhed, Malin; Hassan, Mona (2013-01-10)I dagens arbetsliv framställs kunskap som en kritisk resurs för många företag och då blir det förstås viktigt att ta tillvara på denna resurs på ett effektivt och för företaget lönsamt sätt. Denna studie har genomförts ...