• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Framtidens lärande En studie av formellt lärande i klassrumssituation kontra mobilt lärande och dess potentiella användningsområden

The future of learning A study of formal learning in a classroom situation contra mobile learning and its potential applications

Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka om det fanns en skillnad i minnesåterkallning vid en live-föreläsning kontra en inspelad sådan. Detta studerades genom att simulera en traditionell föreläsning kontra mobilt lärande inom formell undervisning. Metoden som användes var mellangruppsdesign utförd på 60 gymnasieelever på Hulebäcksgymnasiet. Resultatet visar på en signifikant skillnad mellan de två grupperna där de som såg live-föreläsningen presterade bättre. Denna skillnad var så stor att slutsatsen som dras av detta är att traditionella live-föreläsningar bör användas och prioriteras som undervisningsmetod. Vidare diskuteras det mobila lärandets roll i den formella undervisningen och som komplement samt dess realisering i skolgången och negativa och positiva effekter av detta.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The purpose of the study was to investigate whether there was a difference in memory recall at a live lecture versus a recorded one. This was studied by simulating a traditional lecture versus mobile learning in formal education. The method used was a between-groups design performed on 60 high school students at Hulebäcksgymnasiet. The result shows a significant difference between the two groups were those who saw the live lecture performed better. This difference was so great that the conclusion drawn from this is that traditional live lectures should be used and prioritized as a teaching method. Furthermore, the role of mobile learning in formal education is discussed, the use of it as a complement and its realization in schooling, as well the negative and positive effects of this.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53875
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Kandidatuppsats i Kognitionsvetenskap (354.0Kb)
Datum
2017-09-29
Författare
HANDBERG, FRED
SVALEKLINT, VICTOR
Nyckelord
Formellt lärande
Informellt lärande
Mobilt lärande
Minne
Inspelad föreläsning
Formal learning
Informal learning
Mobile learning
Memory
Recorded lecture
Serie/rapportnr.
Institutionen för tillämpad informationsteknologi
2017:130
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Att bädda för förändring. 

    Byström, Benny (2014-05-05)
  • Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring 

    Åberg, Maria; Grufman, Ammi (2022-10-06)
    Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig ...
  • Villkor för lärande i en kunskaps- och säkerhetsintensiv processindustri 

    Klerhed, Malin; Hassan, Mona (2013-01-10)
    I dagens arbetsliv framställs kunskap som en kritisk resurs för många företag och då blir det förstås viktigt att ta tillvara på denna resurs på ett effektivt och för företaget lönsamt sätt. Denna studie har genomförts ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV