• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare år

Formative assessment. A qualitative study of teachers´ experience of formative assessment in primary school

Abstract
Studien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det i sin matematik- och svenskundervisning. Detta är en intervjustudie som är begränsad till sex verksamma lärares uppfattningar och beskriver därför inte någon generell uppfattning. Resultatet indikerar att det finns ett stort intresse för och en strävan efter att arbeta med formativ bedömning i undervisningen, men att det av olika anledningar blir problematiskt. Några av anledningarna som lyfts är att lärarna upplever att det inte finns tillräckligt med tid för arbetet. Resultatet visar också att de arbetar med olika delar av den formativa bedömningsprocessen. De arbetar även med olika delar beroende på ämne. Undervisningen skulle kunna få didaktiska konsekvenser, då forskning visar att formativ bedömning som process gynnar elevernas lärande. Materialet har analyserats utifrån olika teman som jag ansett intressanta för studien och resultatet består av mina tolkningar av lärarnas berättelser. Studien avslutas med en diskussion kring huruvida vidare forskning inom området skulle kunna ta avstamp i skolledningens ansvar för arbetet med formativ bedömning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55341
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_55341_1.pdf (236.4Kb)
Date
2018-02-09
Author
Gustafsson, Lina
Keywords
formativ bedömning, svenska, matematik, bedömning, summativ bedömning, självbedömning, kamratbedömning, matriser
Series/Report no.
HT17-2930-013-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning 

    Aho, Hanna; Vestlund, Sanna (2022)
    Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ...
  • Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning 

    Karlberg, Johan; Jensen, Jessica (2012)
    Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras ...
  • ”Hur skulle man arbeta i skolan om det inte fanns bedömning?” - En studie om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser och arbetar med bedömning 

    Lorensson, Caroline; Martins, Jessica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2012)
    Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar och ser på bedömning. Huvudfrågorna vi har ställt oss är vad pedagogerna utgår från vid bedömning? Vad de har för tankar kring ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV