Formativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare år
Formative assessment. A qualitative study of teachers´ experience of formative assessment in primary school
Abstract
Studien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ
bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det
i sin matematik- och svenskundervisning. Detta är en intervjustudie som är begränsad till sex
verksamma lärares uppfattningar och beskriver därför inte någon generell uppfattning.
Resultatet indikerar att det finns ett stort intresse för och en strävan efter att arbeta med
formativ bedömning i undervisningen, men att det av olika anledningar blir problematiskt.
Några av anledningarna som lyfts är att lärarna upplever att det inte finns tillräckligt med tid
för arbetet. Resultatet visar också att de arbetar med olika delar av den formativa
bedömningsprocessen. De arbetar även med olika delar beroende på ämne. Undervisningen
skulle kunna få didaktiska konsekvenser, då forskning visar att formativ bedömning som
process gynnar elevernas lärande. Materialet har analyserats utifrån olika teman som jag
ansett intressanta för studien och resultatet består av mina tolkningar av lärarnas berättelser.
Studien avslutas med en diskussion kring huruvida vidare forskning inom området skulle
kunna ta avstamp i skolledningens ansvar för arbetet med formativ bedömning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-09Author
Gustafsson, Lina
Keywords
formativ bedömning, svenska, matematik, bedömning, summativ bedömning, självbedömning, kamratbedömning, matriser
Series/Report no.
HT17-2930-013-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning
Karlberg, Johan; Jensen, Jessica (2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
Aho, Hanna; Vestlund, Sanna (2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Betydelsen av formativ bedömning för elever med matematiksvårigheter Några matematiklärares erfarenheter av kompetensutveckling inom formativ bedömning
Pettersson, Annika (2015-11-16)Syfte: Syftet med studien var att dels undersöka om den del av Matematiklyftet som handlar om formativ bedömning bidragit till en förändrad undervisning i matematik, dels om de lärare som genomgått Matematiklyftet erfarit ...