Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Lina
dc.date.accessioned2018-02-09T09:41:05Z
dc.date.available2018-02-09T09:41:05Z
dc.date.issued2018-02-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55341
dc.description.abstractStudien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det i sin matematik- och svenskundervisning. Detta är en intervjustudie som är begränsad till sex verksamma lärares uppfattningar och beskriver därför inte någon generell uppfattning. Resultatet indikerar att det finns ett stort intresse för och en strävan efter att arbeta med formativ bedömning i undervisningen, men att det av olika anledningar blir problematiskt. Några av anledningarna som lyfts är att lärarna upplever att det inte finns tillräckligt med tid för arbetet. Resultatet visar också att de arbetar med olika delar av den formativa bedömningsprocessen. De arbetar även med olika delar beroende på ämne. Undervisningen skulle kunna få didaktiska konsekvenser, då forskning visar att formativ bedömning som process gynnar elevernas lärande. Materialet har analyserats utifrån olika teman som jag ansett intressanta för studien och resultatet består av mina tolkningar av lärarnas berättelser. Studien avslutas med en diskussion kring huruvida vidare forskning inom området skulle kunna ta avstamp i skolledningens ansvar för arbetet med formativ bedömning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-013-L3XA1Asv
dc.subjectformativ bedömning, svenska, matematik, bedömning, summativ bedömning, självbedömning, kamratbedömning, matrisersv
dc.titleFormativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare årsv
dc.title.alternativeFormative assessment. A qualitative study of teachers´ experience of formative assessment in primary schoolsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record