dc.contributor.author | Gustafsson, Lina | |
dc.date.accessioned | 2018-02-09T09:41:05Z | |
dc.date.available | 2018-02-09T09:41:05Z | |
dc.date.issued | 2018-02-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55341 | |
dc.description.abstract | Studien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ
bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det
i sin matematik- och svenskundervisning. Detta är en intervjustudie som är begränsad till sex
verksamma lärares uppfattningar och beskriver därför inte någon generell uppfattning.
Resultatet indikerar att det finns ett stort intresse för och en strävan efter att arbeta med
formativ bedömning i undervisningen, men att det av olika anledningar blir problematiskt.
Några av anledningarna som lyfts är att lärarna upplever att det inte finns tillräckligt med tid
för arbetet. Resultatet visar också att de arbetar med olika delar av den formativa
bedömningsprocessen. De arbetar även med olika delar beroende på ämne. Undervisningen
skulle kunna få didaktiska konsekvenser, då forskning visar att formativ bedömning som
process gynnar elevernas lärande. Materialet har analyserats utifrån olika teman som jag
ansett intressanta för studien och resultatet består av mina tolkningar av lärarnas berättelser.
Studien avslutas med en diskussion kring huruvida vidare forskning inom området skulle
kunna ta avstamp i skolledningens ansvar för arbetet med formativ bedömning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-013-L3XA1A | sv |
dc.subject | formativ bedömning, svenska, matematik, bedömning, summativ bedömning, självbedömning, kamratbedömning, matriser | sv |
dc.title | Formativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare år | sv |
dc.title.alternative | Formative assessment. A qualitative study of teachers´ experience of formative assessment in primary school | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |