• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

Abstract
I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. Den andra gruppen (grupp 2) har följt samma kursplan med samma textbok och material med undantag av att ha skrivit egna ordböcker och på så sätt fungerat som kontrollgrupp. Studiens första fråga: Hur kan inlärarnas egna ordböcker påverka ordinlärningen? har behandlats med hjälp av en jämförande analys av gruppernas mittermins- och slutprovsuppsatser där det framkommer att grupp 1 har uppvisat ett bättre resultat inom den produktiva kunskapen av de undersökta verbfraserna. Beträffande studiens andra fråga: Vad är inlärarnas attityder till dessa egenproducerade ordböcker som ordinlärningsstrategi? som har behandlats via halvstrukturerade intervjuer med grupp 1 kan det konstateras att studenterna huvudsakligen varit positiva till denna strategi. Under intervjuerna har det även visat sig att de flesta tänker fortsätta med egna ordböcker i framtiden under förutsättningen att dessa betygsätts eller ingår i slutprovet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55412
Collections
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (1.537Mb)
Date
2018-02-13
Author
Bušić, Vesna
Keywords
svenska som andraspråk
andraspråksinlärning
ordinlärningsstrategier
partikelverb
fast sammansatta verb
löst sammansatta verb
kollokationer
idiom
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV