Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk
Sammanfattning
I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå,
göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras
förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i
uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk.
Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik
ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit
egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. Den andra gruppen (grupp 2) har följt samma
kursplan med samma textbok och material med undantag av att ha skrivit egna ordböcker och
på så sätt fungerat som kontrollgrupp.
Studiens första fråga: Hur kan inlärarnas egna ordböcker påverka ordinlärningen? har
behandlats med hjälp av en jämförande analys av gruppernas mittermins- och
slutprovsuppsatser där det framkommer att grupp 1 har uppvisat ett bättre resultat inom den
produktiva kunskapen av de undersökta verbfraserna. Beträffande studiens andra fråga: Vad
är inlärarnas attityder till dessa egenproducerade ordböcker som ordinlärningsstrategi? som
har behandlats via halvstrukturerade intervjuer med grupp 1 kan det konstateras att
studenterna huvudsakligen varit positiva till denna strategi. Under intervjuerna har det även
visat sig att de flesta tänker fortsätta med egna ordböcker i framtiden under förutsättningen att
dessa betygsätts eller ingår i slutprovet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2018-02-13Författare
Bušić, Vesna
Nyckelord
svenska som andraspråk
andraspråksinlärning
ordinlärningsstrategier
partikelverb
fast sammansatta verb
löst sammansatta verb
kollokationer
idiom
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe