• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÖVERGÅNG I PRAKTIKEN En intervjustudie av sex lärares erfarenheter av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1

Abstract
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka erfarenheter hos lärare i förskoleklass respektive årskurs 1 gällande övergången mellan dessa verksamheter. Vi ville ta reda vilka medierande redskap och faktorer som påverkar övergången. Teori: Vi ville utifrån den sociokulturella teorins tankar om medierande redskap undersöka övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Medierande redskap är ett centralt begrepp inom nämnda teori. I uppsatsen försökte vi ta reda på om övergången med medierande redskap fungerade som stöd för elever och lärare att förstå sammanhanget. Metod: Vår studie har haft en kvalitativ inriktning. Vi intervjuade sex verksamma lärare då vi ville undersöka deras erfarenhet av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Dessa intervjuer analyserades utifrån en fenomenografisk metod i fyra steg för att finna samband, olikheter och faktorer som påverkar övergången. Resultat: Resultatet visade att om övergången ska fungera optimalt med stöd av medierande redskap, alltså förmå att förmedla information för inblandade elever och lärare så de förstår sammanhanget, var vissa faktorer av största vikt. Dessa faktorer visade sig vara tid, samverkan och kontinuitet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59235
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_59235_1.pdf (390.9Kb)
Date
2019-02-16
Author
Forsblad, Linnéa
Grahn, Cecilia
Keywords
övergångar
kontinuitet
samverkan
förskoleklass
medierande redskap
Series/Report no.
Kandidat
HT18 IPS LAU927:4
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV