• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-­‐6

Teachers’ relational competence A study based on teachers’ statements about relational pedagogy in 4th – 6th grades

Abstract
Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd? • Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever? • På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevens utveckling? Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Sex lärare som arbetar i årskurs 4-6 resonerar kring deras syn på relationskompetens och berättar om hur de arbetar med relationell pedagogik. Intervjuerna har spelats in, transkriberats, kodats och analyserats genom meningskoncentrering. Den insamlade empirin bildar en utsaga som analyseras och diskuteras i relation till tidigare forskning, teori och begrepp. Resultatet visar att lärare beskriver relationskompetens som lärarens förmåga att få med sig eleverna i undervisningen och att lära känna eleverna på ett djupare plan. Lärares relationella egenskaper visar sig vara svåra att uttrycka verbalt men det framkommer likväl att relationskompetensen ses utifrån två olika dimensioner: relationellt tillvägagångssätt och relationellt förhållningssätt. Vidare visar resultatet att lärare arbetar med relationsbyggande vid olika tidpunkter, i olika fysiska miljöer och på olika sätt. Det framkommer att lärares relationella arbete har betydelse för elevers kunskapsutveckling såväl som deras sociala utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59635
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_59635_1.pdf (625.8Kb)
Date
2019-03-11
Author
Norén, Magdalena
Keywords
Relationell pedagogik, relationskompetens, lärar-elev-relationen, relationsarbete, lärares egenskaper
Series/Report no.
HT18-2930-030-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV