• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-­‐6

Teachers’ relational competence A study based on teachers’ statements about relational pedagogy in 4th – 6th grades

Sammanfattning
Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd? • Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever? • På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevens utveckling? Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Sex lärare som arbetar i årskurs 4-6 resonerar kring deras syn på relationskompetens och berättar om hur de arbetar med relationell pedagogik. Intervjuerna har spelats in, transkriberats, kodats och analyserats genom meningskoncentrering. Den insamlade empirin bildar en utsaga som analyseras och diskuteras i relation till tidigare forskning, teori och begrepp. Resultatet visar att lärare beskriver relationskompetens som lärarens förmåga att få med sig eleverna i undervisningen och att lära känna eleverna på ett djupare plan. Lärares relationella egenskaper visar sig vara svåra att uttrycka verbalt men det framkommer likväl att relationskompetensen ses utifrån två olika dimensioner: relationellt tillvägagångssätt och relationellt förhållningssätt. Vidare visar resultatet att lärare arbetar med relationsbyggande vid olika tidpunkter, i olika fysiska miljöer och på olika sätt. Det framkommer att lärares relationella arbete har betydelse för elevers kunskapsutveckling såväl som deras sociala utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/59635
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_59635_1.pdf (625.8Kb)
Datum
2019-03-11
Författare
Norén, Magdalena
Nyckelord
Relationell pedagogik, relationskompetens, lärar-elev-relationen, relationsarbete, lärares egenskaper
Serie/rapportnr.
HT18-2930-030-L6XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV