• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

GYMNASIEELEVERS HÖRSEL, INSTÄLLNING OCH KÄNNEDOM OM HÖRSELPREVENTION

HIGH SCHOOL STUDENTS’ HEARING, PERCEPTION AND KNOWLEDGE ABOUT HEARING PREVENTION

Abstract
Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever (15-19 år) upplever sin hörsel samt deras inställning till hörselprevention och höga ljudnivåer. Forskningsmetod: Kvantitativ enkätundersökning som analyserades deskriptivt. Resultat: Enkäter från 168 gymnasieelever samlades in och analyserades deskriptivt. Resultaten visade på att prevalensen av hörselproblem (hörselnedsättning, tinnitus, ljudkänslighet och/eller ljudtrötthet) uppkom till 44,6%. Ljudtrötthet (28,6%) och ljudkänslighet (15,5%) var de hörselproblem som var mest frekvent förekommande bland ungdomarna i vår studie. Ungefär 70 procent angav att de fått kunskaper inom ämnet innan gymnasiet och 28 procent hade fått det under gymnasietiden. Elever från de praktiska utbildningarna (58,8%) verkar ha fått kunskaper under gymnasiet inom ämnet i större utsträckning än eleverna i de teoretiska utbildningarna (7%). Vid analys av enkätsvaren kan det observeras flera signifikanta skillnader mellan de teoretiska och de praktiska gymnasieutbildningarna som redovisas i arbetet. Konklusion: Resultaten pekar på att fler ungdomar är medvetna om riskerna eller har upplevt hörselsymtom till följd av höga ljudnivåer, än de antal som skyddar sin hörsel.
Degree
Student essay
Other description
Aim: The aim of the present study was to investigate high school students’ (15-19 years) self-perceived hearing experience, perception of high sound levels and hearing prevention. Research method: A quantitative survey study, analyzed descriptively. Results: Questionnaires from 168 high school students were collected and descriptive analyzes were made. The prevalence of hearing problems such as hearing loss, tinnitus, hyperacusis and/or hearing fatigue reached upon 44, 6%. Hyperacusis (28, 6%) and hearing fatigue (15, 5%) were the hearing symptoms that were most frequently present among the students. About 70 percent students stated that they had received some information about the subject before high school and 28 percent hadn´t received this information until high school. Students from practical high school programs (58, 8%) seem to have received this type of information to a greater extent than students from theoretical programs (7%). Result showed several significant differences in comparison between these two program groups. Conclusion: The results indicate that more adolescents are aware of the risks or have experienced hearing symptoms due to high sound levels, than those who protect their hearing.
URI
http://hdl.handle.net/2077/60471
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_60471_1.pdf (1.125Mb)
Date
2019-06-14
Author
Pauta Alvarracin, David
Särnblom, Emma
Keywords
Ungdomar
höga ljudnivåer
hörselproblem
inställningar
hörselprevention
adolescents
high sound levels
hearing symptoms
perception
hearing prevention
Series/Report no.
2019-003
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV