• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅS

THE PREVALENCE OF HEARING LOSS AMONGST ADULT STUDENTS AT SFI IN ALINGSÅS

Abstract
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka förekomsten av hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär hos vuxna nyanlända samt få en uppfattning om hur de själva upplever sin egen hörsel. Forskningsmetod: Kvantitativ, deskriptiv tvärsnittsstudie. Samtliga elever som fanns på plats på svenska för invandrare (SFI) i Alingsås under två dagar tillfrågades om deltagande i studien. Studiepopulationen bestod av 41 individer i åldrarna 20–59, medelålder 37. Screeningaudiometri kombinerades med enkätfrågor. Deskriptiv data sammanställdes, bivariata logistiska regressionsanalyser och en multipel logistisk regressionsanalys utfördes utifrån sammanställd data. Resultat: Prevalensen av hörselnedsättning hos gruppen nyanlända studerande i Alingsås var 59%. Olika hörsel-­ och öronrelaterade besvär som förekom hos studiegruppen under det senaste året var tinnitus (37%), ljudkänslighet (22%), yrsel (17%) och öronproblem (12%). Hereditet angavs av 12% och 37% av deltagarna hade varit bullerexponerade. Majoriteten >51% upplevde inga besvär gällande den självupplevda hörseln. Ingen i studiepopulationen använde hörapparat. Konklusion: Denna studie visade att hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär var vanligt bland SFI-­elever. Då en god hörsel är av vikt i utbildning i allmänhet och i synnerhet vid inlärning av ett andraspråk, skulle det vara positivt att utföra hörselscreening i SFI mer regelbundet, så att rätt insatser kan sättas in.
Degree
Student essay
Other description
Aim: This study aimed to investigate the prevalence of hearing loss and other hearing or ear-­related problems amongst newly arrived immigrants and to gain an understanding of how they themselves experience their own hearing. Research method: Quantitative descriptive cross-­sectional study. All pupils who were present at SFI in Alingsås during two days were asked to participate in the study. The study population consisted of 41 individuals aged 20-­59, middle age 37. Screening audiometry was combined with a questionnaire. Descriptive data were compiled, bivariate logistic regression analyzes, and a multiple logistic regression analysis were made based on compiled data. Results: The prevalence of hearing loss amongst newly arrived students in Alingsås was 59%. Various hearing-­ and ear related disorders were reported in the study group over the past year including tinnitus (37%), sound sensitivity (22%), dizziness (17%), ear problems (12%). Heredity was reported by 12% and 37% of the participants had been exposed to noise. The majority >51% did not experience any problems with their self-­perceived hearing. None of the participants used a hearing aid. Conclusions: This study showed that hearing loss and other hearing and ear-­related problems were common amongst the SFI pupils. Since good hearing is important in education in general and especially when learning a second language, it would be positive to perform hearing screening in SFI more regularly, so that the appropriate interventions can be put in place.
URI
http://hdl.handle.net/2077/60472
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_60472_1.pdf (2.089Mb)
Date
2019-06-14
Author
Podujeva, Adelina
Ali, Hodon
Keywords
hörselnedsättning
nyanlända
svenska som andra språk
SFI
inlärningssvårigheter
funktionsnedsättning
språkinlärning med hörselnedsättning
öronbesvär
hearing loss
newly arrived immigrants
Swedish as a second language
Learning difficulties
disability
language acquisition with hearing loss
ear problems
Series/Report no.
2019-004
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV