FÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅS
THE PREVALENCE OF HEARING LOSS AMONGST ADULT STUDENTS AT SFI IN ALINGSÅS
Sammanfattning
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka förekomsten av hörselnedsättning och
andra hörsel- och öronrelaterade besvär hos vuxna nyanlända samt få en
uppfattning om hur de själva upplever sin egen hörsel.
Forskningsmetod: Kvantitativ, deskriptiv tvärsnittsstudie.
Samtliga elever som fanns på plats på svenska för invandrare (SFI) i Alingsås
under två dagar tillfrågades om deltagande i studien. Studiepopulationen bestod av
41 individer i åldrarna 20–59, medelålder 37. Screeningaudiometri kombinerades
med enkätfrågor. Deskriptiv data sammanställdes, bivariata logistiska
regressionsanalyser och en multipel logistisk regressionsanalys utfördes utifrån
sammanställd data.
Resultat: Prevalensen av hörselnedsättning hos gruppen nyanlända studerande i
Alingsås var 59%. Olika hörsel- och öronrelaterade besvär som förekom hos
studiegruppen under det senaste året var tinnitus (37%), ljudkänslighet (22%), yrsel
(17%) och öronproblem (12%). Hereditet angavs av 12% och 37% av deltagarna
hade varit bullerexponerade. Majoriteten >51% upplevde inga besvär gällande den
självupplevda hörseln. Ingen i studiepopulationen använde hörapparat.
Konklusion: Denna studie visade att hörselnedsättning och andra hörsel- och
öronrelaterade besvär var vanligt bland SFI-elever. Då en god hörsel är av vikt i
utbildning i allmänhet och i synnerhet vid inlärning av ett andraspråk, skulle det
vara positivt att utföra hörselscreening i SFI mer regelbundet, så att rätt insatser
kan sättas in.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Aim: This study aimed to investigate the prevalence of hearing loss and other hearing
or ear-related problems amongst newly arrived immigrants and to gain an
understanding of how they themselves experience their own hearing.
Research method: Quantitative descriptive cross-sectional study.
All pupils who were present at SFI in Alingsås during two days were asked to
participate in the study. The study population consisted of 41 individuals aged 20-59,
middle age 37. Screening audiometry was combined with a questionnaire.
Descriptive data were compiled, bivariate logistic regression analyzes, and a multiple
logistic regression analysis were made based on compiled data.
Results: The prevalence of hearing loss amongst newly arrived students in Alingsås
was 59%. Various hearing- and ear related disorders were reported in the study
group over the past year including tinnitus (37%), sound sensitivity (22%), dizziness
(17%), ear problems (12%). Heredity was reported by 12% and 37% of the
participants had been exposed to noise. The majority >51% did not experience any
problems with their self-perceived hearing. None of the participants used a hearing
aid.
Conclusions: This study showed that hearing loss and other hearing and ear-related
problems were common amongst the SFI pupils. Since good hearing is important in
education in general and especially when learning a second language, it would be
positive to perform hearing screening in SFI more regularly, so that the appropriate
interventions can be put in place.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-06-14Författare
Podujeva, Adelina
Ali, Hodon
Nyckelord
hörselnedsättning
nyanlända
svenska som andra språk
SFI
inlärningssvårigheter
funktionsnedsättning
språkinlärning med hörselnedsättning
öronbesvär
hearing loss
newly arrived immigrants
Swedish as a second language
Learning difficulties
disability
language acquisition with hearing loss
ear problems
Serie/rapportnr.
2019-004