• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En likvärdig skola för alla.

A equivalent school for all.

Abstract
I arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hur elevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola och huruvida skolval påverkar skolans likvärdighet. Det har undersökts genom sex semistrukturerade intervjuer som har utförts ansikte mot ansikte. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur några svenska och sydafrikanska mellanstadielärare uppfattar att elevers socioekonomisk bakgrund påverkar elevens möjlighet för att få ta del av en likvärdig utbildning. De viktigaste resultaten visade hur socioekonomisk bakgrund är det som lärarna upplever som ett utav de största hoten gentemot att alla elever ska få ta del av en likvärdig skola. Därför har socioekonomisk bakgrund blivit avgränsningen för begreppet en likvärdig skola och i arbetet har socioekonomisk bakgrund varit en utgångspunkt för den tematiska analysen i arbetet. Andra resultat som studien pekar på är att lärarna uppfattar resurser och fördelningen av dem som en viktig faktor för möjligheten till en likvärdig skola för alla elever, då elever från socioekonomiskt svaga bakgrunder generellt sätt behöver mer resurser för att kunna nå målen. Det som de Sydafrikanska respondenterna beskriver är dock hur socioekonomisk bakgrund är en avgörande faktor för att få en bra utbildning, då föräldrarna ofta betalar för sina barns utbildning. Medan i Sverige finns förutsättningar för att alla barn ska få ta del av en bra utbildning, även om barn från socioekonomiskt starka bakgrunder i större utsträckning placeras i skolor där de här förutsättningarna finns.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63595
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_63595_1.pdf (406.5Kb)
Date
2020-02-28
Author
Gustafsson Lagergren, Rebecka
Keywords
Likvärdig skola, socioekonomisk bakgrund, mellanstadielärare, Sverige, Sydafrika
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV