• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En likvärdig skola för alla.

A equivalent school for all.

Sammanfattning
I arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hur elevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola och huruvida skolval påverkar skolans likvärdighet. Det har undersökts genom sex semistrukturerade intervjuer som har utförts ansikte mot ansikte. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur några svenska och sydafrikanska mellanstadielärare uppfattar att elevers socioekonomisk bakgrund påverkar elevens möjlighet för att få ta del av en likvärdig utbildning. De viktigaste resultaten visade hur socioekonomisk bakgrund är det som lärarna upplever som ett utav de största hoten gentemot att alla elever ska få ta del av en likvärdig skola. Därför har socioekonomisk bakgrund blivit avgränsningen för begreppet en likvärdig skola och i arbetet har socioekonomisk bakgrund varit en utgångspunkt för den tematiska analysen i arbetet. Andra resultat som studien pekar på är att lärarna uppfattar resurser och fördelningen av dem som en viktig faktor för möjligheten till en likvärdig skola för alla elever, då elever från socioekonomiskt svaga bakgrunder generellt sätt behöver mer resurser för att kunna nå målen. Det som de Sydafrikanska respondenterna beskriver är dock hur socioekonomisk bakgrund är en avgörande faktor för att få en bra utbildning, då föräldrarna ofta betalar för sina barns utbildning. Medan i Sverige finns förutsättningar för att alla barn ska få ta del av en bra utbildning, även om barn från socioekonomiskt starka bakgrunder i större utsträckning placeras i skolor där de här förutsättningarna finns.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63595
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_63595_1.pdf (406.5Kb)
Datum
2020-02-28
Författare
Gustafsson Lagergren, Rebecka
Nyckelord
Likvärdig skola, socioekonomisk bakgrund, mellanstadielärare, Sverige, Sydafrika
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV