Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön
En intervjustudie om hur förskollärare stödjer barns språkutveckling i förskolan
Abstract
AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie undersöker vi vilka övervägande förskollärarnatar vid utformningen av socialaoch fysiska miljön för att främja barns verbala språkutveckling. Vi försöker även ta reda på vilka eventuella hinder och möjligheter förskollärarna stöter på i arbetet med barns verbala språkutvecklingen i dessa miljöer. Huvudsakligen tittar vi på vilken inverkan dessa miljöer har på barns språklärande ur förskollärarnasperspektiv. I undersökningen ingick treutvalda förskolor och vi intervjuade fyra förutbestämda förskollärare för att få deras uppfattningpå barns verbala språkutveckling samtvilken roll spelar dessa miljöer på barns lärande. Resultatet visar att förskollärarna är medvetna om att förskolans sociala och fysiska miljöhar stor betydelse och inverkan på barns lärande ur ett språkperspektiv. Slutsatsen är att förskollärarna arbetar medvetet av organiseringoch arrangering av dessa miljöer,där barnen kan samspela och integrera med varandra.
View/ Open
Date
2020Author
Muminovic, Alma
Lateef, Sameerah
Mitenkova, Alissa
Keywords
Verbala språkutveckling
fysisk miljö
socialmiljö
samspel
förskollärarens perspektiv
Language
swe