• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön

En intervjustudie om hur förskollärare stödjer barns språkutveckling i förskolan

Sammanfattning
AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie undersöker vi vilka övervägande förskollärarnatar vid utformningen av socialaoch fysiska miljön för att främja barns verbala språkutveckling. Vi försöker även ta reda på vilka eventuella hinder och möjligheter förskollärarna stöter på i arbetet med barns verbala språkutvecklingen i dessa miljöer. Huvudsakligen tittar vi på vilken inverkan dessa miljöer har på barns språklärande ur förskollärarnasperspektiv. I undersökningen ingick treutvalda förskolor och vi intervjuade fyra förutbestämda förskollärare för att få deras uppfattningpå barns verbala språkutveckling samtvilken roll spelar dessa miljöer på barns lärande. Resultatet visar att förskollärarna är medvetna om att förskolans sociala och fysiska miljöhar stor betydelse och inverkan på barns lärande ur ett språkperspektiv. Slutsatsen är att förskollärarna arbetar medvetet av organiseringoch arrangering av dessa miljöer,där barnen kan samspela och integrera med varandra.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68227
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (819.9Kb)
Datum
2020
Författare
Muminovic, Alma
Lateef, Sameerah
Mitenkova, Alissa
Nyckelord
Verbala språkutveckling
fysisk miljö
socialmiljö
samspel
förskollärarens perspektiv
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV