dc.contributor.author | Alexandra, Söderman | |
dc.date.accessioned | 2022-03-31T08:16:20Z | |
dc.date.available | 2022-03-31T08:16:20Z | |
dc.date.issued | 2022-03-31 | |
dc.identifier.isbn | 978-91-7963-101-7 (tryckt) och 978-91-7963-102-4 (pdf) | |
dc.identifier.issn | 0436-1121 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/70806 | |
dc.description.abstract | Sedan Facebook lanserades i Sverige 2006 har plattformen vuxit dramatiskt och utgör numer det dominerande sociala mediet även för svenska studenter. I tidigare forskning har fokus i hög grad riktats mot möjliga pedagogiska vinster med Facebook, eller Facebook som en alternativ lärandearena i högre utbildning. Denna avhandling tar istället avstamp i mediekritiska perspektiv och kultur- och utbildningssociologisk teori, inom vilken sociologen Pierre Bourdieus arbeten är centrala. Detta för att analysera den icke-formella studentkultur som tar form i studentorganiserade slutna Facebook-grupper. Det övergripande syftet är att bidra med fördjupad kunskap om varför digital studentkultur formeras som den gör i tre slutna Facebook-grupper kopplade till tre olika högre utbildningskontexter. I arbetet adresseras därför följande frågeställningar: Hur präglar studenternas dispositioner formeringen av de olika utbildningskontexternas digitala studentkulturer på Facebook? Vilka distinktionsmekanismer och andra dominansförhållanden kommer till uttryck i Facebook-grupperna och kring vilka värden och ställningstaganden formeras dessa? På vilka sätt formas Facebook som digital kulturell miljö av de tre olika högre utbildningskontexterna? De Facebook-grupper som ingår i studien studeras med etnografiska metoder och består av ett förskollärarprogram, ett statsvetarprogram samt en grupp för studenter på konst- och designutbildningar. Resultaten visar hur Facebook kommit att fungera som en första anhalt för nyblivna studenter, men också hur den studentkultur som tar form i dessa grupper är tydligt präglad av studentgruppernas sociala bakgrund. Därigenom framträder bland annat något som kan förstås och diskuteras som Facebooks inlåsningseffekt, eftersom studenternas dispositioner inte utmanas i de egenorganiserade slutna grupperna. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Gothenburg Studies in Educational Science 468 | en_US |
dc.subject | Digital Culture, Higher Education, Student Culture, Facebook, Ethnography, Bourdieu, Habitus, Sociology of Education | en_US |
dc.title | Digital studentkultur Om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre utbildning | en_US |
dc.title.alternative | Digital Student Culture. Closed Facebook Groups as Non-Formal Arenas in Higher Education | en_US |
dc.type | Text | |
dc.type.svep | Doctoral thesis | eng |
dc.gup.mail | alexandra.soderman@gu.se | en_US |
dc.type.degree | Doctor of Philosophy | en_US |
dc.gup.origin | Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten | swe |
dc.gup.origin | University of Gothenburg. Faculty of Education | eng |
dc.gup.department | Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | en_US |
dc.gup.defenceplace | Fredagen den 22 april 2022, kl. 13.00, Sal BE015, Pedagogen Hus B, Göteborgs universitet | en_US |
dc.gup.defencedate | 2022-04-22 | |
dc.gup.dissdb-fakultet | UF | |
art.relation.uri | https://www.bokus.com/bok/9789179631017/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning/ | |
art.relation.uri | https://www.ub.gu.se/en/find-resources/acta-publications | |
art.relation.uri | https://www.adlibris.com/se/bok/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning-9789179631017 | |