Kepsen av, eller? En socialkonstruktivistisk undersökningsstudie kring den icke religiösa huvudbonadens vara och icke vara i skolan och fritidshemmet.
Abstract
Denna studie undersöker huvudbonadens vara eller inte vara i skolans verksamhet i samband
med elevers identitetsarbete. Undersökningen tar sin utgångspunkt både hos yrkesverksamma
lärare, annan pedagogisk personal i skolan men även ur ett samhällsperspektiv. Studiens
teoretiska grund tas i socialkonstruktivismen med utgångspunkt att samhället och identitet är
ett social fenomen. Frågeställningarna i denna studie är: “Hur ser lärare samt annan
pedagogisk personals på icke religiösa huvudbonader i skolan och fritidshem i relation till vad
LGR 11 skriver kring identitetsskapande?”, “Sett utifrån både ett samhällsperspektiv och
direkt i skolan samt fritidshemmet vilka argument görs för att både förbjuda och tillåta icke
religiösa huvudbonader i skolan och fritidshemmet?” och “Hur ser huvudbonadens vara och
inte vara ut historiskt sett i skolans verksamheter från ett samhällsperspektiv?”.
Studien har utgått från en kvalitativ undersökningsmetod, semistrukturerade intervjuer,
baserad på sju olika personer som har arbetat inom skolans verksamhet. Som komplement
genomfördes en kvantitativ enkätundersökning som riktades mot allmänheten för att bidra
med ett samhällsperspektiv genom digitala medier. Empirin analyserades genom en tematiskt
analys.
Resultatet visar att huvudbonadens roll har diskuterats under en längre tid och det är idag ett
vanligt diskuterat ämne, både i media och på plats i verksamheterna där åsikterna att
huvudbonaden bör få mer plats i verksamheterna är den ledande ståndpunkten. En stor
argumentation förs kring att huvudbonaden är starkt kopplat till elevernas identitetsarbete där
de försöker definiera vem de är i relation till grupperna som finns i skolans verksamheter och
lokaler.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-03-17Author
Bröms, Anders
Davidsson, Linnéa
Keywords
Huvudbonad
Identitet
Roll
Fasad
Förbud
Konstruktion
Tillåtelse
Socialkonstruktivism
Language
swe