• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kepsen av, eller? En socialkonstruktivistisk undersökningsstudie kring den icke religiösa huvudbonadens vara och icke vara i skolan och fritidshemmet.

Sammanfattning
Denna studie undersöker huvudbonadens vara eller inte vara i skolans verksamhet i samband med elevers identitetsarbete. Undersökningen tar sin utgångspunkt både hos yrkesverksamma lärare, annan pedagogisk personal i skolan men även ur ett samhällsperspektiv. Studiens teoretiska grund tas i socialkonstruktivismen med utgångspunkt att samhället och identitet är ett social fenomen. Frågeställningarna i denna studie är: “Hur ser lärare samt annan pedagogisk personals på icke religiösa huvudbonader i skolan och fritidshem i relation till vad LGR 11 skriver kring identitetsskapande?”, “Sett utifrån både ett samhällsperspektiv och direkt i skolan samt fritidshemmet vilka argument görs för att både förbjuda och tillåta icke religiösa huvudbonader i skolan och fritidshemmet?” och “Hur ser huvudbonadens vara och inte vara ut historiskt sett i skolans verksamheter från ett samhällsperspektiv?”. Studien har utgått från en kvalitativ undersökningsmetod, semistrukturerade intervjuer, baserad på sju olika personer som har arbetat inom skolans verksamhet. Som komplement genomfördes en kvantitativ enkätundersökning som riktades mot allmänheten för att bidra med ett samhällsperspektiv genom digitala medier. Empirin analyserades genom en tematiskt analys. Resultatet visar att huvudbonadens roll har diskuterats under en längre tid och det är idag ett vanligt diskuterat ämne, både i media och på plats i verksamheterna där åsikterna att huvudbonaden bör få mer plats i verksamheterna är den ledande ståndpunkten. En stor argumentation förs kring att huvudbonaden är starkt kopplat till elevernas identitetsarbete där de försöker definiera vem de är i relation till grupperna som finns i skolans verksamheter och lokaler.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71057
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
Examensarbete Anders & Linnéa.pdf (871.1Kb)
Datum
2022-03-17
Författare
Bröms, Anders
Davidsson, Linnéa
Nyckelord
Huvudbonad
Identitet
Roll
Fasad
Förbud
Konstruktion
Tillåtelse
Socialkonstruktivism
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV