• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inskolning under en pandemi. Förskollärares upplevelser utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiv

Abstract
Under året 2020 har världen drabbats av en pandemi orsakad av viruset Covid-19. Då vi inte har upplevt en pandemi som har påverkat oss på det här sättet innan, är det ett relevant och aktuellt ämne. Eftersom det inte finns någon tidigare forskning är det viktigt att få en inblick i hur förskollärarna upplever inskolningarna. Syftet med studien är att studera hur förskollärare upplever inskolningsprocessen ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv med bakgrund av Folkhälsomyndighetens (FoHM) restriktioner och rekommendationer under pågående pandemi, året 2020. Rekommendationer och restriktioner som löd från FoHM (2020a; 2020b) under vårens och höstens inskolningar var, att hålla avstånd till vårdnadshavare, inskolning bör ske utomhus, vårdnadshavare ska vistas så lite som möjligt inomhus, samt att alla ska stanna hemma vid minsta symtom (Skolverket, 2020a). Frågeställningarna som användes för att besvara studiens syfte var: Hur upplever förskollärarna organisationen kring inskolningen i samband med pandemin? Hur upplever förskollärarna samspel och samverkan med vårdnadshavare, under inskolningen, i samband med pandemin? Samt hur upplever förskollärarna anknytningsprocessen mellan barn och förskollärare, under inskolningen, i samband med pandemin? För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en kvalitativ studie. Intervjuer av sex förskollärare gjordes, då vi ville få reda på förskollärarnas upplevelser av inskolningarna under pandemin. Vid analysen användes anknytningsteorin som förklaringsmodell och en tematisk analys gjordes. Studiens resultat visar att förskollärarna upplever att möjligheterna till anknytning har påverkats av beslut fattade på ledningsnivå rörande organisationen kring inskolning. Förskollärarna upplever vidare att samspelet i fråga om involvering och kommunikation med vårdnadshavarna är av stor vikt. Förskollärarna upplevde även att de fick arbeta mer medvetet med pedagogiska och didaktiska verktyg för att ge barnen samma möjlighet till anknytning.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71534
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Ekholtz Sjödahl Andersson LÖXA2GH20.pdf (546.6Kb)
Date
2020
Author
Ekholtz, Julia
Sjödahl, Sandra
Andersson, Sofie
Keywords
Inskolning
anknytning
barnsyn
pandemi
Covid-19
samspel
förskola
organisation
anknytningsteorin
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV