Inskolning under en pandemi. Förskollärares upplevelser utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiv
Sammanfattning
Under året 2020 har världen drabbats av en pandemi orsakad av viruset Covid-19. Då vi inte
har upplevt en pandemi som har påverkat oss på det här sättet innan, är det ett relevant och
aktuellt ämne. Eftersom det inte finns någon tidigare forskning är det viktigt att få en inblick i
hur förskollärarna upplever inskolningarna. Syftet med studien är att studera hur förskollärare
upplever inskolningsprocessen ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv med bakgrund av
Folkhälsomyndighetens (FoHM) restriktioner och rekommendationer under pågående
pandemi, året 2020. Rekommendationer och restriktioner som löd från FoHM (2020a; 2020b)
under vårens och höstens inskolningar var, att hålla avstånd till vårdnadshavare, inskolning bör
ske utomhus, vårdnadshavare ska vistas så lite som möjligt inomhus, samt att alla ska stanna
hemma vid minsta symtom (Skolverket, 2020a). Frågeställningarna som användes för att
besvara studiens syfte var: Hur upplever förskollärarna organisationen kring inskolningen i
samband med pandemin? Hur upplever förskollärarna samspel och samverkan med
vårdnadshavare, under inskolningen, i samband med pandemin? Samt hur upplever
förskollärarna anknytningsprocessen mellan barn och förskollärare, under inskolningen, i
samband med pandemin? För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en
kvalitativ studie. Intervjuer av sex förskollärare gjordes, då vi ville få reda på förskollärarnas
upplevelser av inskolningarna under pandemin. Vid analysen användes anknytningsteorin som
förklaringsmodell och en tematisk analys gjordes. Studiens resultat visar att förskollärarna
upplever att möjligheterna till anknytning har påverkats av beslut fattade på ledningsnivå
rörande organisationen kring inskolning. Förskollärarna upplever vidare att samspelet i fråga
om involvering och kommunikation med vårdnadshavarna är av stor vikt. Förskollärarna
upplevde även att de fick arbeta mer medvetet med pedagogiska och didaktiska verktyg för att
ge barnen samma möjlighet till anknytning.
Datum
2020Författare
Ekholtz, Julia
Sjödahl, Sandra
Andersson, Sofie
Nyckelord
Inskolning
anknytning
barnsyn
pandemi
Covid-19
samspel
förskola
organisation
anknytningsteorin
Språk
swe