Show simple item record

dc.contributor.authorMonge Lopez, Marcos
dc.date.accessioned2022-07-06T09:51:17Z
dc.date.available2022-07-06T09:51:17Z
dc.date.issued2022-07-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72715
dc.description.abstractAnvändning av formativ bedömning är arbetsmetod som uppmuntras i Skolverkets allmänna råd och av forskningen. Däremot varierar andvändningsgrad av formativ bedömning mellan olika skolor och undervisande lärare. Uppsatsen syfte är utifrån ramfaktorteorin, undersöka vilka ramfaktorer som lärare upplever vid användning av formativ bedömning i undervisningen. Kategoriseringar av ramfaktorer består av: personramar, organisatoriska ramar, tidsramar, fysiska ramar och ekonomiska resurser. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning som består av 6 samtalsintervjuer, som har fokus på lärares användning av formativ bedömning och att ta reda på vilka kategoriseringar av ramfaktorer som lärare upplever vid användning av formativ bedömning i undervisningen. Flera av lärarna i intervjusamtalen ansåg att det var personramar och fysiska ramar som möjliggör användning av formativ bedömning i undervisningen. Flera lärare i intervjusamtalen ansåg att det var personramar, organisatoriska ramar samt tidsramar som upplevdes som hinder eller delvis som hinder vid användning av formativ bedömning i undervisningen.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectBedömning, formativ bedömning, ramfaktorer, bedömning i praktiken, lärare erfarenhet av formativ bedömningen_US
dc.titleFormativ bedömning i praktiken: En kvalitativ studie om hur formativ bedömning uppfattas bland undervisande lärareen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record