dc.contributor.author | Monge Lopez, Marcos | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T09:51:17Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T09:51:17Z | |
dc.date.issued | 2022-07-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72715 | |
dc.description.abstract | Användning av formativ bedömning är arbetsmetod som uppmuntras i Skolverkets allmänna råd och av forskningen. Däremot varierar andvändningsgrad av formativ bedömning mellan olika skolor och undervisande lärare. Uppsatsen syfte är utifrån ramfaktorteorin, undersöka vilka ramfaktorer som lärare upplever vid användning av formativ bedömning i undervisningen. Kategoriseringar av ramfaktorer består av: personramar, organisatoriska ramar, tidsramar, fysiska ramar och ekonomiska resurser. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning som består av 6 samtalsintervjuer, som har fokus på lärares användning av formativ bedömning och att ta reda på vilka kategoriseringar av ramfaktorer som lärare upplever vid användning av formativ bedömning i undervisningen. Flera av lärarna i intervjusamtalen ansåg att det var personramar och fysiska ramar som möjliggör användning av formativ bedömning i undervisningen. Flera lärare i intervjusamtalen ansåg att det var personramar, organisatoriska ramar samt tidsramar som upplevdes som hinder eller delvis som hinder vid användning av formativ bedömning i undervisningen. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Bedömning, formativ bedömning, ramfaktorer, bedömning i praktiken, lärare erfarenhet av formativ bedömning | en_US |
dc.title | Formativ bedömning i praktiken: En kvalitativ studie om hur formativ bedömning uppfattas bland undervisande lärare | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |