• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.

Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans läroplan som belyser hur viktig den fysiska inomhusmiljön är för barnen på förskolan och att tidigare forskning visar på en kunskapslucka om den fysiska inomhusmiljön. Det beror på att den ofta hamnar i skymundan för den sociala och pedagogiska miljön. Därför mynnade studiens syfte ut i forskningsfrågorna: Hur uppfattar förskollärare att förskolans fysiska inomhusmiljö främjar barns lek och lärande? och Hur uppfattar förskollärare att förskolans fysiska inomhusmiljö begränsar barns lek och lärande? Studien tar en fenomenografisk utgångspunkt där människors olika uppfattningar står i centrum. Datainsamlingen har skett genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Det analyserade datamaterialet hamnade i ett utfallsrum där åtta beskrivningskategorier skapades utifrån förskollärares varierande uppfattningar: pedagogens roll, planlösning, utformning, barns inflytande, material, tillgänglighet, ekonomi och tid. De mest framträdande resultaten visade på att förskollärarna är medvetna om att den fysiska inomhusmiljön påverkar barns lek och lärande. Förskollärarna är rörande överens om att kriterier för att skapa en god inomhusmiljö är beroende av det förhållningssätt som pedagogen intar i skapandet av dessa miljöer. Särskilt framträdande var också förskollärarnas uppfattning om att barns inflytande är den viktigaste pusselbiten. Ytterligare ett resultat visar på variation kring förskollärarnas syn på förskolans planlösning, den uppfattades både främja och begränsa barns lek och lärande. En närvarande pedagog är framträdande när förskollärarna pratar om vad som främjar lek och lärande. Ett annat resultat visar på att materialet på förskolan spelar en stor roll, ord som åldersanpassat, okodat, tillåtande, mångfald, tillgängligt pratar de flesta förskollärare om. Slutligen tas tid och ekonomi upp vilket ses som ytterst begränsade. Studien avslutas med en diskussion om hur vissa beskrivningskategorier kan ses på olika sätt beroende på hur de uppfattas.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73865
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Charlotte Andersson^J Nadia Di Nella^J Tilda Jidblad.pdf (948.1Kb)
Date
2022
Author
Andersson, Charlotte
Di Nella, Nadia
Jidblad, Tilda
Keywords
Förskola
förskollärare
fysisk inomhusmiljö
lek
lärande
fenomenografi
uppfattning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV