”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur
den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels
utifrån förskolans läroplan som belyser hur viktig den fysiska inomhusmiljön är för barnen på
förskolan och att tidigare forskning visar på en kunskapslucka om den fysiska inomhusmiljön.
Det beror på att den ofta hamnar i skymundan för den sociala och pedagogiska miljön. Därför
mynnade studiens syfte ut i forskningsfrågorna: Hur uppfattar förskollärare att förskolans
fysiska inomhusmiljö främjar barns lek och lärande? och Hur uppfattar förskollärare att
förskolans fysiska inomhusmiljö begränsar barns lek och lärande? Studien tar en
fenomenografisk utgångspunkt där människors olika uppfattningar står i centrum.
Datainsamlingen har skett genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Det
analyserade datamaterialet hamnade i ett utfallsrum där åtta beskrivningskategorier skapades
utifrån förskollärares varierande uppfattningar: pedagogens roll, planlösning, utformning,
barns inflytande, material, tillgänglighet, ekonomi och tid. De mest framträdande resultaten
visade på att förskollärarna är medvetna om att den fysiska inomhusmiljön påverkar barns lek
och lärande. Förskollärarna är rörande överens om att kriterier för att skapa en god
inomhusmiljö är beroende av det förhållningssätt som pedagogen intar i skapandet av dessa
miljöer. Särskilt framträdande var också förskollärarnas uppfattning om att barns inflytande är
den viktigaste pusselbiten. Ytterligare ett resultat visar på variation kring förskollärarnas syn
på förskolans planlösning, den uppfattades både främja och begränsa barns lek och lärande. En
närvarande pedagog är framträdande när förskollärarna pratar om vad som främjar lek och
lärande. Ett annat resultat visar på att materialet på förskolan spelar en stor roll, ord som
åldersanpassat, okodat, tillåtande, mångfald, tillgängligt pratar de flesta förskollärare om.
Slutligen tas tid och ekonomi upp vilket ses som ytterst begränsade. Studien avslutas med en
diskussion om hur vissa beskrivningskategorier kan ses på olika sätt beroende på hur de
uppfattas.
Datum
2022Författare
Andersson, Charlotte
Di Nella, Nadia
Jidblad, Tilda
Nyckelord
Förskola
förskollärare
fysisk inomhusmiljö
lek
lärande
fenomenografi
uppfattning
Språk
swe