• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?

Sammanfattning
Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar om flerspråkighet, tillgängliga resurser samt utmaningar som förskollärarna ser med arbetet. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi utgått från en fenomenografisk ansats då vi ville fånga just de uppfattningar som finns. Den insamlade empirin består av intervjuer med 7 förskollärare verksamma i 3 olika områden. Intervjuerna utmynnade i 6 olika beskrivningskategorier som vi använde oss av för att besvara våra frågeställningar. I resultaten kom vi fram till att samtliga förskollärare såg arbetet med flerspråkighet som viktigt men att det skilde sig i huruvida det prioriterades eller inte. Vidare fann vi resurser som förskollärarna ansåg vara värdefulla verktyg i arbetet så som PenPal och samarbete med vårdnadshavare. Den avslutande delen i resultatet lyfter de utmaningar förskollärarna såg i arbetet, exempelvis brist på kunskap samt att samarbetet med vårdnadshavare kring flerspråkighet ibland kan vara svårt.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73910
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Emelie Nordmark_Rebecca Blom.pdf (668.3Kb)
Datum
2022
Författare
Nordmark, Emelie
Blom, Rebecca
Nyckelord
Flerspråkighet
resurser
utmaningar
förskola
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV