• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?

Abstract
Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar om flerspråkighet, tillgängliga resurser samt utmaningar som förskollärarna ser med arbetet. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi utgått från en fenomenografisk ansats då vi ville fånga just de uppfattningar som finns. Den insamlade empirin består av intervjuer med 7 förskollärare verksamma i 3 olika områden. Intervjuerna utmynnade i 6 olika beskrivningskategorier som vi använde oss av för att besvara våra frågeställningar. I resultaten kom vi fram till att samtliga förskollärare såg arbetet med flerspråkighet som viktigt men att det skilde sig i huruvida det prioriterades eller inte. Vidare fann vi resurser som förskollärarna ansåg vara värdefulla verktyg i arbetet så som PenPal och samarbete med vårdnadshavare. Den avslutande delen i resultatet lyfter de utmaningar förskollärarna såg i arbetet, exempelvis brist på kunskap samt att samarbetet med vårdnadshavare kring flerspråkighet ibland kan vara svårt.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73910
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Emelie Nordmark_Rebecca Blom.pdf (668.3Kb)
Date
2022
Author
Nordmark, Emelie
Blom, Rebecca
Keywords
Flerspråkighet
resurser
utmaningar
förskola
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV