Förskollärare och omsorgsfenomenet. Förskollärares praktiska arbete med omsorg i verksamheterna.
Abstract
Syftet med den här studien är att synliggöra hur förskollärare upplever och arbetar med
omsorgsfenomenet. Trots att omsorgen står framskriven i styrdokument finns det inte en
tydlig konsensus för hur förskollärare ska arbeta med den och vad det innebär för det
praktiska arbetet. För att närma oss detta utgick vi från dessa frågeställningar; Hur ser
förskollärarna på omsorg som begrepp och dess innebörd och finns det en gemensam syn på
hur förskollärare bör arbeta med omsorgen som förhållningssätt?
Omsorg är ett brett begrepp som innefattar flera olika grenar, vi har låtit våra intervjuer styra
vilka grenar som fått prägla vår studie mest. Då vi utgick från en fenomenografisk ansats som
gav oss möjlighet att vara föränderliga, kunde forskningen utformas organiskt längs studiens
gång. Vi använde oss av en kvalitativ ansats för att genomföra intervjuer och inspelningar i
framställandet av vårt resultat. Våra forskningsfrågor genererade flera olika förhållningssätt
till omsorg, något som blev centralt i intervjuerna var hur omsorg kunde vara föränderlig i
relation till kön.
I vårt resultat fann vi att respondenterna önskade mer tid och reflektion för att gemensamt
sätta ett förhållningssätt att arbeta praktiskt med. Vi fann också att de krav som finns på
planering för lärande och utveckling prioriterades över planering för omsorg.
Date
2022Author
Eliasson, Louise
Paus, Sofia
Keywords
Omsorg
omvårdnad
uppfattning
kön
skillnader
Language
swe