• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärare och omsorgsfenomenet. Förskollärares praktiska arbete med omsorg i verksamheterna.

Sammanfattning
Syftet med den här studien är att synliggöra hur förskollärare upplever och arbetar med omsorgsfenomenet. Trots att omsorgen står framskriven i styrdokument finns det inte en tydlig konsensus för hur förskollärare ska arbeta med den och vad det innebär för det praktiska arbetet. För att närma oss detta utgick vi från dessa frågeställningar; Hur ser förskollärarna på omsorg som begrepp och dess innebörd och finns det en gemensam syn på hur förskollärare bör arbeta med omsorgen som förhållningssätt? Omsorg är ett brett begrepp som innefattar flera olika grenar, vi har låtit våra intervjuer styra vilka grenar som fått prägla vår studie mest. Då vi utgick från en fenomenografisk ansats som gav oss möjlighet att vara föränderliga, kunde forskningen utformas organiskt längs studiens gång. Vi använde oss av en kvalitativ ansats för att genomföra intervjuer och inspelningar i framställandet av vårt resultat. Våra forskningsfrågor genererade flera olika förhållningssätt till omsorg, något som blev centralt i intervjuerna var hur omsorg kunde vara föränderlig i relation till kön. I vårt resultat fann vi att respondenterna önskade mer tid och reflektion för att gemensamt sätta ett förhållningssätt att arbeta praktiskt med. Vi fann också att de krav som finns på planering för lärande och utveckling prioriterades över planering för omsorg.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74012
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Sofia Paus, Louise Eliasson.pdf (903.4Kb)
Datum
2022
Författare
Eliasson, Louise
Paus, Sofia
Nyckelord
Omsorg
omvårdnad
uppfattning
kön
skillnader
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV