Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 501-520 of 2331
-
Hjältar i skolan. En bild av olika lärande teorier
(2012)Sammanfattning: Detta arbete är en analys av min syn på behaviorismen, kognitivismen och de sociokulturella lärandeteorierna. Analysen görs utifrån en semiotisk bildanalys av tre bildserier. Dessa serier är gjorda utifrån ... -
Sjung för hälsan?
(2012)Sammanfattning: I min rapport har jag undersökt körsångares beskrivningar av sina upplevelser av körsång, fysiskt, psykiskt och socialt. Syftet med denna studie var att undersöka hur körsångare beskriver sina upplevelser ... -
Musiklära, en tystad kunskap?
(2012)Sammanfattning Rapportens syfte är att synliggöra ett problem som rör gymnasieelevers förståelse av ämnet musiklära. Är det så att musiklärare lärt sig notkunskap och musiklära i så unga år att de har svårt att lära ut ... -
”Hejesane hoppesane, fallerallera” – En studie om barns sång i förskolan
(2012)Sammanfattning Syftet med studien var att öka förståelsen kring barns sjungande genom att undersöka förskolebarns sång på två förskolor varav den ena med speciell inriktning på musik. För att göra detta ställde jag två ... -
Mamma måste läsa i kväll... En gestaltning av studiesituationen för kvinnliga högskolestudenter utan akademisk bakgrund med barn.
(2012)Stora ansträngningar har på senare år gjorts för att bredda rekryteringen till högre studier. Högskolan har idag en allt mer heterogen studentgrupp, där fler saknar studievana och akademiska förebilder. Min utgångspunkt ... -
Ni är här imorgon va? En studie om ungdomars rörelsemönster i det offentliga rummet
(2012)I denna studie har jag velat diskutera hur ungdomar rör sig i det offentliga rummet då fritidsgården som rum inte finns tillgängligt, samt att belysa vilka konsekvenser frånvaron av en fritidsgård kan få för ungdomarnas ... -
Lärares användning av IKT i undervisningen
(2012)Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärare på en specifik skola använder IKT i sin undervisning. Huvudfrågorna är att beskriva hur lärarna där idag använder sig av IKT i sina klassrum, vad de anser om ... -
Slöjd och dokumentation – en möjlighet att synliggöra lärandet i görandet
(2012)-Hur analyserar, värderar och redovisar eleven sina slöjdarbeten? -På vilket sätt kan elevens dokumentation/redovisning av arbetet synliggöra det de lär sig genom att slöjda? Uppsatsens litteraturavsnitt behandlar lärandet ... -
Välkommen till verkligheten -om självbild, samspel och delaktighet i grundskolan
(2012)Sammanfattning: Syftet med studien är att utforska hur elever som inte nått grundskolans mål för gymnasiebehörighet har upplevt sin skolgång och hur de upplever att skolan har påverkat deras självbild samt vilka möjligheter ... -
Ungas konsumtion. Textanalys med övningsförslag för hem- och konsumentkunskap
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få en tydligare bild av ungdomars ekonomiska verklighet för att kunna anpassa undervisningen i hem- och konsumentkunskap. I en rapport från myndigheten för skolutveckling ... -
Inifrån och Ut - om vikten av att förankra kunskapen personligt och förhindra att den blir ett utanpåverk
(2012)Sammanfattning: Syfte: Syftet med mitt examensarbete har varit att belysa glappet mellan teorin och verklighetens skola och vidare hitta lösningar för ett meningsfullt lärande med utgångspunkt i verkligheten. Huvudfråga: ... -
Elevers syn på lärande via internet och sociala medier
(2012)Mitt syfte har varit att ta reda på vad elever använder internet och sociala medier till och vad de tänker om sitt lärande sig via internet/ sociala medier samt om det skiljer sig från olika skolor. Denna undersökning har ... -
Skissande – ett verktyg för idéutveckling
(2012)Sammanfattning I föreliggande examensarbete har jag försökt fördjupa mig konstnärligt och teoretiskt i skissande med avsikten att lyfta upp de viktiga momenten som sker inom skapandeprocessen. Mitt syfte var bland annat ... -
Att undervisa med förutsättning för god miljö och hållbar utveckling
(2012)Syftet med denna studie är att ta reda på vad hållbar utveckling innebär och undersöka hur slöjdlärare förhåller sig till hållbar utveckling i ämnet slöjd och hur de undervisar i området. I studien har en enkätundersökning utförts ... -
Motivation i ämnet slöjd. Slöjdlärares pedagogiska metoder att motivera sina elever.
(2012)Sammanfattning Under vår lärarutbildnings VFU-perioder märkte vi av att det fanns elever som inte ville arbeta på lektionerna. Det kunde vara svårt att motivera dessa elever. Vi ville ta reda på hur verksamma slöjdlärare ... -
Lärares legitimitet inom ämnet idrott och hälsa
(2012)Studien syftar till att undersöka idrott och hälsa ämnets legitimitet och även lärare som undervisar i ämnets status. Vi frågar oss om vad lärare har för syn på ämnet och hur ämnets status ser ut idag i jämförelse med när ... -
Elevsamarbete i skolslöjden
(2012)Sammanfattning Under utbildningen till slöjdlärare har vi under våra VFU-perioder upplevt att det vanligast förekommande arbetssättet i slöjdundervisningen är vad vi kallar ett traditionellt arbetssätt. Detta menar vi ... -
Det intersubjektiva idrottsrummet
(2012)Sammanfattning Den här undersökningen gjordes för att ta reda på hur idrottslokalen och dess utformning påverkar det sociokul- turella klimatet som skapas under lektioner i ämnet idrott och hälsa. Jag har under min ... -
Hur grundskole- och gymnasielärare i idrott och hälsa tar hänsyn till hälsoaspekten
(2012)Sammanfattning: Sedan Lpo94 trädde i kraft har idrottsämnet gått under benämningen idrott och hälsa. I nuvarande kursplan för ämnet framstår med tydlighet att ämnet ska präglas av en hälsoaspekt. Utifrån denna bakgrund ...