Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 481-500 of 2331
-
Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning
(2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras ... -
Integrering av särskoleelever i grundskolan – lärares uppfattningar om möjligheter, hinder och utmaningar
(2012)Syfte Syftet med vår undersökning var att undersöka grundskolepedagogers uppfattningar om att arbeta med individintegrerade särskoleelever. Våra frågeställningar var: Vad uppfattar pedagogerna som möjligheter i detta ... -
Hur använder man en interaktiv skrivtavla i förskolan?
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få en inblick i hur man kan använda en interaktiv skrivtavla (ofta förkortad IWB) av märket SMARTboard i förskolan och även se om användningen kan kopplas till den ... -
Levande berättande - om att använda en berättande föreställning i undervisningen
(2012)Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka vilka egenskaper en berättande föreställning har som kan vara användbara i undervisning samt att studera hur olika medierande redskap som ljud, ljus, bild och musik kan ... -
Vilket betyg sjöng jag?
(2012)Språk: Svenska Huvudämne: Musik Sammanfattning I denna uppsats avhandlas bedömning i ämnet kör, både ifråga om betygsättning och bedömningsunderlag. Syftet med uppsatsen är att svara på hur lärare bedömer, vad som bedöms ... -
Dataspelsutveckling som undervisningsmetod i historia
(2012)Sammanfattning: I projektet har jag utvecklat och utvärderat en metod för spelutvecklingsbaserat lärande inom området historia för gymnasieelever. Studien syftar till att besvara hur väl min utarbetade me ... -
Teknik, pedagogik och ämneskunskap – hur artikuleras och formuleras TPACK i ett arbetslag planering och praktik av undervisning
(2012)Sammanfattning Det här examensarbetet undersöker hur ett arbetslag samtalar och formulerar sin pedagogiska, ämnesmässiga och tekniska kunskap i planering och undervisning. Till vetenskaplig grund ligger koncepten PCK och ... -
Kreativitet inom skolans ramar: En studie inom entreprenöriellt lärande
(2012)I läroplaner och examensmål nämns att den kreativa förmågan ska stimuleras. Inom det entre- prenöriella lärandet är talet om kreativitet grundläggande. Syftet med denna undersökning är att förena dessa och utreda hur ... -
Det uttryck som man vill förmedla- En kvalitativ undersökning kring musikalisk interpretation
(2012)Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur piano- och sångpedagoger förstår begreppet interpretation, samt hur de talar om interpretation i relation till elevers lärande. Detta har vi undersökt utifrån tre ... -
Projektet 1 till 1 i Stenungsund – en utvärdering och analys av lärarnas pedagogiska situation i skolan
(2012)Enkätresultat och intervjuerna visar att majoriteten av lärarna tycker att införandet av projektet har fungerat bra. Man nämner t ex att variationen i undervisningen ökat och att införandet har fungerat bra i skolan som ... -
Staden som klassrum
(2012)Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kan bedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka på fördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. ... -
Det nödvändiga HANDarbetet
(2012)Sammanfattning: Min avsikt är att problematisera en konstnärlig process där du inte har tillgång till dina händer, jag visar detta med hjälp av otympliga trähänder i arbete. Jag använde mig av leken som metod och gestaltade ... -
”Man behöver ju inte spela fantastiskt men – kunna kompa” - Pianot som medierande redskap i sångundervisningen ur ett elevperspektiv.
(2012)Sammanfattning Syftet med min undersökning är att synliggöra och problematisera hur eleven upplever pianot som medierande redskap i sångundervisningen. Detta har gjorts genom en huvudfråga: Hur upplever eleven pianot som ... -
Varför skall man ha datorer i skolan?
(2012)Varför ska man ha datorer i skolan? Är det verkligen nödvändigt? Varför då? Samhället har genomgått en oerhört stor förvandling på bara några få årtionden och skolan har inte riktigt hängt med i svängarna. Skolan har fått ... -
Musikteorin, läraren och populärmusiken - en kvalitativ studie av det populärkulturella inflytandet i musikteoriundervisningen
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det populärkulturella inflytandet har påverkat musikteoriundervisningen. Med undersökningen hoppas jag kunna problematisera musiklärarens roll i teoriundervisningen ... -
Analys och reflektion - verktyg i sångpedagogyrket
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att identifiera och belysa problematik kring betygssättning och bedömning gällande ämnet Sång i gymnasieskolan. I fokus ligger lärprocessen och relationen till det egna lärandet. Mina ... -
SÖKANDET EFTER ÄKTHET – en undersökning om hur musikpedagoger tänker och arbetar med personligt uttryck
(2012)Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att problematisera och belysa begreppet personligt uttryck i musicerande utifrån musikpedagogers perspektiv inom sång. De huvudfrågeställningar vi har är: •Hur beskriver pedagoger ... -
”Gör man det bara teoretiskt så kommer det bara vara teoretiskt” – En kvalitativ undersökning om elevers och lärares syn på ämnet Gehörs- och musiklära på gymnasiet
(2012)Sammanfattning Den här studiens övergripande syfte är att undersöka hur lärare och elever upplever ämnet Gehörs- och musiklära (Ge/Mu) i gymnasiet och vad undervisningen i ämnet genererar för kunskaper, samt att ... -
Håller vi tiden? En studie om pianolektionsinnehållet på kulturskolan.
(2012)Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka vad lektionsinnehållet i pianolektionerna på kulturskolan kan bestå av, vad som föranlett utformningen av detta samt att analysera det utifrån teorier kring lärande och ... -
Den åtråvärda kreativiteten – Faktorer som bevarar kreativitet från barndom till verksam vuxen
(2012)Ingången till denna uppsats bygger på att kreativitet är en allmän medfödd förmåga som i många fall avtar med åren. Denna uppsats är både en teoristudie i ämnet kreativitet och en kvalitativ intervjustudie med fyra ...