Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 381-400 av 2331
-
Rampfeber – hur hanteras den av professionella musiker?
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en grupp professionella musiker hanterar rampfeber och vilka strategier de har för detta. Den frågeställning vi har sökt ett svar på är följande: Hur upplever ... -
”There is no H in music” – en inblick i musikundervisningen i England
(2012)Sammanfattning Syftet med den här undersökningen är att studera hur musikundervisningen kan vara uppbyggd i den engelska skolan. Hur musikundervisningen bör vara utformad enligt styrdokumenten, hur musiklärare kan förhålla ... -
Estetikens vara eller icke vara i skolan – En textanalytisk undersökning av entreprenöriellt lärande, kreativitet och estetiska läroprocesser
(2012)De nya styrdokumenten för den svenska gymnasieskolan har medfört att de estetiska ämnena nedprioriterats och borttagits som obligatorium. Istället har fokus förflyttats till ett entreprenöriellt lärande. Uppsatsens syfte ... -
Musik; mänsklighetens universella språk? En kvalitativ studie om gymnasielärares inställning till, och kunskap om, musik som lärandemetod inom moderna språk
(2012)Sammanfattning Jag har i denna studie, med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare i en av Sveriges större städer, undersökt lärares inställning till och kunskap om musik som lärandemetod inom undervisningen ... -
Sjung med hela kroppen! En kvalitativ undersökning av elevers upplevelser av rörelse integrerat i sångundervisning
(2012)Syftet med den här studien är att belysa hur rörelseövningar integrerade i individuell sångundervisning påverkar elevers upplevelser av sjungande. Huvudfrågeställningen lyder: Kan rörelseövningar bidra till en positiv upplevelse ... -
”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan
(2012)Sammanfattning: Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlar problematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade ... -
Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.
(2012)Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och som kunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogisk ... -
En ny förskollärarutbildning
(2012)Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att undersöka eventuella konsekvenser av införandet av den nya förskollärarutbildningen LP11, för studenternas utbildning, arbetsmarknadens förväntningar och barns lärande. Vår ... -
Den stora kritiska gruppens tystnad innanför skolans väggar
(2012)Sammanfattning Syftet med den här uppsatsen på c-nivå är att se hur begrepp som konspirationsteorier, alternativa synsätt/berättelser och källkritik hanteras i relation till skolan, etablerade medier och en växande ... -
Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor
(2012)Sammanfattning Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För att få svar på ... -
Har du något syfte? – Den datoriserade skolan, dess möjligheter och begränsningar
(2012)Syfte Syftet med vår studie var att undersöka om lärarna på vår VFU-skola har något pedagogiskt syfte med undervisningen under de lektioner då de använder sig av datorerna. Metod Vi har valt att använda oss av semistrukturerad ... -
Makt och hierarkier uttryckta genom språket i barns egna lek
(2012)Sammanfattning: Examensarbetets syfte är att tolka, analysera och beskriva förskollärares uppfattningar om hur barn använder språket för att uttrycka makt och hierarkier under deras egen lek. I studien har den fenomenografiska ... -
Hur elever med annan etnisk bakgrund konstruerar sin egen identitet
(2012)Sammanfattning I detta arbete lade jag fokus på att undersöka hur elever med annan etnicitet förhåller sig till sin omgivning samt hur dessa elever konstruerar sin identitet och på vilket sätt elever uttrycker sig. ... -
Lärares tillvägargångssätt vid bedömning
(2012)Bakgrunden till undersökningen bottnar i att jag känner att jag har en brist inom bedömningsverktyg för att kunna stämma av var elever befinner sig kunskapsmässigt mot de krav som finns i ämnet hem- och konsumentkunskap. ... -
Klassrum
(2012)I detta examensarbete undersöker jag klassrummets denotativa och konnotativa betydelse. Det grundläggande syftet är att få en förståelse och kunskap om hur det pedagogiska, det sociala och fysiskt rumsliga i klassrummet ... -
Ordning eller kaos? - En studie av förskollärares hantering av regler kring fri lek
(2012)Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att studera hur pedagoger hanterar regler kring fri lek i förskolan. Frågeställningar - Vad finns det för regler kring fri lek? - Vad är bakgrunden till reglerna? - Hur förankras ... -
Språkutveckling genom musik på förskolan – med fokus på samlingen som musikalisk kontext
(2012)Vi utgår i vårt arbete från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och syftet är att undersöka om pedagoger i förskolan aktivt använder musiken som ett verktyg i arbetet med barns språkutveckling och hur de i så ... -
"The notes somehow emptied the music" - En fallstudie och diskussion om folkmusikpedagogik på musikhögskolan i Plovdiv, Bulgarien
(2012)Sammanfattning Jag har genom en fallstudie analyserat den bulgariska folkmusikens pedagogiska förutsättningar och den bulgariska folkmusikens position ur ett musikhögskoleperspektiv där det svenska blir en del av ... -
Hantverk och kulturarv i slöjdundervisningen
(2012)Bakgrunden till vår undersökning var att vi ville arbeta med hantverkstraditioner i slöjdundervisningen på ett, för eleverna, inspirerande sätt. Detta genom att lyfta fram dessa hantverkstraditioner till nutidens ... -
Behovet och arbetet kring pedagogisk dokumentation – En kvalitativ fallstudie inom två förskolor.
(2012)I mitten av min utbildning 010 implementerades den reviderade läroplanen för förskolan. Denna kom att bli verksam år 011 och fick, i mina ögon, pedagoger och barnskötare att arbeta mer reflekterat och medvetet ute i ...