Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 641-660 of 2331
-
Elevinflytande på en skola i Västra Götalands län.
(2012)Elevinflytande är varje elevs rättighet och det kan påverka elevernas studier på olika sätt. Syftet med den här studien var att ta reda på hur elevinflytandet är på det naturvetenskapliga programmet, Da- Vinci, på en ... -
Pedagogernas förhållningssätt gentemot anmälningsplikten - En kvalitativ undersökning inom förskolan
(2012)I vårt arbete har vi undersökt pedagogernas förhållningssätt till anmälningsplikten relaterat till styrdokumenten och litteratur i ämnet. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med fem pedagoger i förskolan kring anmälningsplikten, ... -
Livskunskap som arena för den vänliga, milda maktutövningen – en studie av livskunskap i skolan utifrån ett maktperspektiv.
(2012)Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka ämnet livskunskap ur ett maktperspektiv. Min frågeställning är ”Hur kan man förstå livskunskap som en arena för ’vänlig’ eller ’mild’ maktutövning?”. Jag har ... -
Jämställdhetens gränser i klassrummet – en studie kring lärares funderingar om genus i grundskolans tidigare år.
(2012)Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i förskolan och grundskolans tidigare år har för funderingar kring jämställdhet och genus. Utifrån detta har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie där fyra ... -
Din kollega på nätet - pedagogisk resurs eller nödlösning? En kvalitativ studie av lektioner på sajten Lektion.se
(2012)Sammanfattning Lektion.se är ett välkänt och välanvänt forum där användare kan dela med sig av lektionsunderlag. Det har möjligheten att vara en plattform för pedagogiska möten. Syftet med denna uppsats är att undersöka ... -
Laborativa inslag - varför inte? - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt och arbete med laborationer i sin matematikundervisning
(2012)Undervisning med laborativa arbetsätt utgör en liten men positiv del av undervisningen. Bristen på laborativa arbetsformer har därför gjort oss intresserade och syftet med studien är att studera denna fråga. Frågor: Hur ... -
Lärares syn på ämnesintegration En fallstudie på ett yrkesförberedande gymnasium och en jämförelse med 12 liknande studier
(2012)Sammanfattning Många i skolans värld talar mycket varmt om ämnesintegrering men jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att genomföra och ville i detta arbete belysa ämnesintegration i praktiken så som den upplevs av ... -
Personalens roll för svenskämnet i skola och fritidshem
(2012)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare och fritidspedagoger på en skola ser på sin egen roll i elevernas språkliga utveckling, men också hur de ser på varandras roller. Vidare studeras om ... -
Bloggen möter idrottsundervisningen - en kvalitativ studie om digitala läromedel
(2012)Vårt syfte med denna studie har varit att undersöka huruvida undervisningen i ämnet idrott och hälsa kan bedrivas med hjälp av digitala läromedel. Vår egen erfarenhet är att frånvaron bland eleverna är hög, eftersom många ... -
Professionell identitet i en föränderlig tid – om skolreformer och gymnasielärares yrkesidentitet
(2012)Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka förhållningssätt och strategier som yrkesverksamma lärare använder för att hantera reformer i form av nya styrdokument. Även hur lärare förhåller sig till kollegors syn ... -
Att arbeta med svenska som andraspråk: några möjligheter och utmaningar
(2012)Sammanfattning Under de 30 senaste åren har antalet invandrare ökat i Sverige, vilket har resulterat i att antalet elever med annat modersmål än svenska har ökat i skolan. Dessa elever, som har ett annat modersmål än ... -
Meditation och stresshantering i skolans värld
(2012)Elever i dagens i skola är stressade. Kraven att ständigt vara alerta och behovet av elektronisk stimulans ger få tillfällen för den till lärandet nödvändiga tystnaden och reflektionen. Denna studie utgår från en ... -
Elevperspektiv på formellt ledarskap
(2012)Eleverna som deltar i studien studerar samtliga på en idrottsinriktad gymnasieutbildning. De har stor erfarenhet av att vara deltagare i såväl skolan som inom fotbollen. Metoden som kommer användas inom studien är en kvalitativ ... -
En intervjustudie av lärares uppfattningar om läsinlärning med bilder som verktyg
(2012)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ge en inblick i hur yttre bilder påverkar elevers förmåga att knäcka läskoden, samt att ge en bild av hur lärare ser på läsinlärningen och hur de ser på integreringen av bilder ... -
Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.
(2012)SYFTE Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare ser kan påverka ... -
Specialpedagogik i västra Kenya – en kvalitativ studie om specialpedagogiska förutsättningar i två skolformer
(2012)Sammanfattning: Vår studie bygger på möten med lärare från fem kenyanska skolor. Vårt huvudsyfte är att undersöka lärarnas synsätt kring specialpedagogik och hur de praktiskt arbetar i två olika skolformer med elever som ... -
Att arbeta för allas lika värde
(2012)Syfte Syftet med denna uppsats har varit att undersöka fyra Göteborgsskolors planer mot diskriminering och kränkande behandling utifrån de riktlinjer som satts upp av Skolverket. Planernas har analyserats utifrån form och ... -
Entreprenöriellt lärande, Ett pedagogiskt förhållningssätt eller politiskt verktyg?
(2012)Vi arbetar båda två som lärare på samma gymnasieskola och började spåna på idén med vår uppsats ungefär samtidigt som det blev allt tydligare för oss att implementeringen av Entreprenöriellt lärande på vår arbetsplats de ... -
Till månen och tillbaka igen – en studie kring lärares syn på drama i skolan.
(2012)Vi har undersökt hur lärare resonerar kring drama som pedagogisk metod i grundskolans tidigare år. Anledningen till varför vi intresserar oss för detta ämne är att vi upplever att drama är ett ämne och en metod som i låg ... -
Ledarskapets betydelse för gruppdynamiken i klassrummet
(2012)Att fundera och reflektera kring sitt eget ledarskap och hur det kan påverka klassen man som pedagog arbetar i är otroligt viktigt eftersom man i sin lärarroll alltid har på sitt ansvar att vara en god ledare. Mitt intresse ...