Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-): Recent submissions
Now showing items 181-200 of 949
-
Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan
(2020-02-25)Bakgrund och problem Under 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans ... -
Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.
(2020-02-25)Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades ... -
Matematiklärares möten med elevers olika behov En kvalitativ studie om hur lärare strävar efter en inkluderande matematikundervisning
(2020-02-25)Syfte Likvärdigheten i svensk skola sjunker och skolsegregationen ökar. Matematik är det ämne där lägst andel elever i årskurs 6 och 9 blir godkända. Studiens syfte är att studera matematiklärares erfarenheter av möten ... -
Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden
(2020-02-25)Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven ... -
JÄMLIKHET OCH RESPEKTFULLA RELATIONER I KLASSRUMMET Intervjuer med högstadieelever födda i Syrien och Sverige
(2020-02-20)Aims: Syrian children who have experienced the terror of civil war have happily found themselves in a peaceful Sweden, where there is a completely different value system and a different "normal" life. The purpose of this ... -
WORKPLACE LEARNING: HOW IT IS EXPERIENCED BY INTERNATIONAL EMPLOYEES IN A SWEDISH CONTEXT
(2020-01-22)Aim: The purpose of this study is to explore the workplace learning that international employees experienced in Sweden (Gothenburg). The personal narratives of international employees aim to first understand what the role ... -
APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES
(2020-01-22)Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children ... -
PARENTAL EXPERIENCES OF RAISING A CHILD WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN GHANA A case study research analysis
(2020-01-22)Aim: This study explores parental experiences of raising a child with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Ghana. It investigates parental stress, stigma, access to education for children with ASD and coping strategies ... -
THE WELL-BEING OF ACADEMICALLY RESILIENT STUDENTS IN GERMANY Reanalysis of PISA 2015 data using Structural Equation Modeling
(2020-01-22)Aim: This study aims at investigating the well-being of academically resilient students, as well as examining a possible effect of well-being on achievement. In doing so, this study attempts at contributing to a smaller ... -
HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola
(2020-01-16)Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med ... -
Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen
(2020-01-16)Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ... -
Den betydelsefulla helhetsbilden En vinjettstudie ur specialpedagogiska perspektiv i arbete för en förskola likvärdig för alla barn
(2020-01-16)Syftet med studien är att upptäcka framgångsfaktorer i den specialpedagogiska yrkesrollen, som några specialpedagoger ser som betydelsefulla i sitt arbete mot en förskola likvärdig för alla barn. Vidare undersöks vad ... -
”Någon som bryr sig” En kvalitativ enkätstudie om elevers uppfattningar om vad som kan vara orsaker till skolfrånvaro samt hur skolor kan arbeta förebyggande och åtgärdande
(2020-01-16)Studiens syfte var att undersöka elevers uppfattningar om faktorer som kan orsaka skolfrånvaro och vad de anser skolan skulle kunna göra för att öka närvaron. Då orsakerna till frånvaro kan vara flera har studien valt att ... -
Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?
(2020-01-16)Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser. Vilka utmaningar ser lärare i ... -
Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet
(2020-01-16)DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov ... -
Handledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning
(2020-01-16)Syfte: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen. Te ... -
Problematisk skolfrånvaro - Framgångsfaktorer för ett närvarofrämjande samt förebyggande och åtgärdande arbete inom skolan
(2020-01-16)Ämnesval: Problematisk skolfrånvaro är ett begrepp som dyker upp allt oftare i litteratur och media. Då vi i våra respektive arbeten möter elever som inte kommer till skolan ser vi ett allt större behov av att veta hur ... -
Elevhälsoteamets organisation - ett frirum En intervjustudie med elevhälsoansvariga på högstadieskolor
(2020-01-16)Syftet med denna studie är att belysa och jämföra hur elevhälsoansvariga beskriver hur EHT:s arbete är organiserat på ett antal svenska högstadieskolor. Frågeställningar: Vilka professioner väljer skolorna att ha i sitt ... -
Specialpedagogen och de nyanlända eleverna En studie om specialpedagogens reflektioner över sitt ansvar för nyanlända elever
(2020-01-16)Denna studie genomfördes med syftet att undersöka hur specialpedagoger resonerar om vilket ansvar de har i skolans arbete med nyanlända elever och då främst de elever som är i behov av särskilt stöd. Utifrån detta syfte ... -
Studiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledning
(2020-01-16)Syfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna. Teori: studiehandledning ...