Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-): Recent submissions
Visas titlar 161-180 av 949
-
Vårdnadshavares uppfattning om specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan En kvantitativ enkätstudie
(2020-03-27)Syftet med studien var att undersöka fyra slumpmässigt utvalda förskolor för att ta reda på hur stor kunskap vårdnadshavare till barn i förskoleåldern har om specialpedagogens arbetsuppgifter. De centrala frågeställningarna ... -
Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern
(2020-03-09)Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. ... -
VAR FINNS DE ETISKA ÖVERVÄGANDENA I UTBILDNING FÖR HÅLLBAR UTVECKLING I SVERIGE?
(2020-03-09)Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka ifall utveckling av förmågan att göra etiska överväganden inkluderas i dokument kopplade till processen utbildning för hållbar utveckling i grundskolan i Sverige. Teori: ... -
LÄRARES KOLLABORATIVA LÄRANDE En studie av förutsättningar för lärares kollaborativa arbete
(2020-03-09)Enligt forskning är den typ av kollegialt lärande som har positiva effekter på elevers lärande kollaborativt. Denna studie undersöker de strukturer som skapar förutsättningar för ett mer utvecklat respektive mindre ... -
HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING
(2020-03-09)Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera ... -
På väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolan
(2020-03-09)Syftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör ... -
Pedagogisk utredning En studie om samverkan i utredningen om en elevs behov av särskilt stöd
(2020-03-09)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka erfarenheter lärare kan ha av processen att utreda en elevs behov av särskilt stöd. För att besvara syftet kommer området att studeras utifrån följande forskningsfrågor: ... -
Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning
(2020-03-09)Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. ... -
Avlämnad eller överlämnad? En studie om vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av överlämningen från grundskolan och mottagandet på gymnasieskolans introduktionsprogram
(2020-03-09)Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram. Mer specifikt har uppsatsen ... -
Föreställningar om specialpedagog som profession - En kvalitativ intervjustudie av två kommunala styrkedjor
(2020-03-09)Syftet med denna studie var att undersöka och få kunskap kring vilka föreställningar om specialpedagog som profession som förekommer i två kommunala styrkedjor. Vår studie baserades på en styrkedja med positionerna; ... -
Lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll - En halvstrukturerad kvalitativ intervjustudie med åtta lärare
(2020-03-04)Special educational needs coordinators (SENCOs) and Special education teachers (SETs) (Abbott, 2007), which in Sweden are referred to as specialpedagoger and speciallärare – two different professions or just the same? In ... -
Relationers betydelse för elever i behov av särskilt stöd En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare
(2020-03-04)Studien riktar fokus till relationen mellan lärare och elev vilket är centralt för undervisning och lärande. I läroplanen ställs krav på att lärare och elever tillsammans ska formulera mål, innehåll ... -
Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin
(2020-03-04)Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers ... -
Specialpedagogens yrkesroll på gymnasiet En kvalitativ studie om tio specialpedagogers arbetsuppgifter relaterat till examensmålen ”Färdighet och förmåga”
(2020-03-02)Forskning inom skolverksamheter tenderar att ha fokus på åldrar från förskola till högstadiet. Det finns således relativt liten forskning kring gymnasiet vid jämförelse, varför denna studie fick inriktning mot detta stadium. ... -
Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad
(2020-03-02)Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla ... -
Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie
(2020-03-02)Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera ... -
Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet
(2020-03-02)Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. Hur ... -
Elever i läs- och skrivsvårigheter Grundskollärares resonemang kring skolans kompensatoriska uppdrag – en vinjettstudie
(2020-02-26)Läsning och skrivning är centrala färdigheter som elever behöver genom hela sin skolgång, i sitt framtida yrkesliv och för sin egen personliga utveckling. Svårigheter med läsning och skrivning kan få negativa följder som ... -
Språkstörningsdiagnos i årskurs 1-3-en intervjuundersökning med lärare och logopeder om deras erfarenheter om undervisning och måluppfyllelse
(2020-02-26)Syftet med undersökningen var att öka kunskapen om elever i årskurs1-3 som har fått någon form av språkstörningsdiagnos och den undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd som de får till sig inom den reguljära ... -
Tidig upptäckt av elever som utmanar matematikundervisningen En kvantitativ studie om analysarbete och tidiga insatser med utgångspunkt i Skolverkets Bedömningsstödi Matematik för år 1
(2020-02-26)Syftet med studien var att undersöka hur analysarbetet av resultaten från Skolverkets Bedömningsstöd i matematik för årskurs1genomfördessamt vilka didaktiska effekter dessa analyser ledde till i verksamheten. Syftet var ...