Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Visas titlar 161-180 av 311
-
IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6
(2019-03-11)Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val ... -
Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker i Årskurs 5: Resonemang som krävs.
(2019-03-11)Följande examensarbete syftar till att undersöka huruvida läroböckers problemlösningsuppgif-ter i årskurs 5 lever upp till de möjliga förväntningar som forskning ställer på dem i form av vilka resonemangstyper som går att ... -
En analys av läromedel för att upptäcka kommunikativ interaktion inom matematik i årskurs 6
(2019-03-11)Examensarbetets syfte är att undersöka tre läromedel som består av en eller två läroböcker och tillhörande lärarhandledning, för att se hur stor del av läromedlen som berör den kommunikativa förmågan i förhållande till ... -
Problemlösningens roll i några läroböcker för matematik i årskurs 4
(2019-03-11)Målet med denna studie är att undersöka hur problemlösningsuppgifter är utformade i några läroböcker och tillhörande lärarhandledningar för matematik i årskurs 4. Studien som gjorts ämnar att endast undersöka de uppgifter ... -
Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3
(2019-03-11)Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3. Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i ... -
Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv
(2019-03-11)Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja faktorer som inverkar på den osäkerhet ... -
Digitala hjälpmedel inom matematikundervisningen.
(2019-03-11)Syftet med mitt arbete är att ta reda på varför och hur lärare arbetar med digitala hjälpmedel inom matematikundervisningen för att få svar på mitt syfte har jag valt att formulera tre frågeställningar. Frågeställningarna ... -
IKT som ett pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.
(2019-03-08)I uppsatsen diskuteras och analyseras en studie genomförd på två kommunala grundskolor och två grundsärskolor i Sverige. En kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer har använts i studien för att få ... -
Matematikångest ur ett lärarperspektiv - En studie om hur lärare resonerar kring och hanterar matematikångest hos elever i låg- och mellanstadiet.
(2019-03-08)Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur några lärare i matematik på låg- och mellanstadiet resonerar kring och hanterar elever med matematikångest. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av en semistrukturerad ... -
Kommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New York
(2019-03-08)Syftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien ... -
”Har vi ens teknik?”
(2019-03-08)Metod: Metodval för denna studien är enskilda intervjuer som genomfördes med elever i en årskurs 3. Medgivandeblanketter skickades ut till eleverna och vårdnadshavare. Totalt deltog 12 elever i intervjuerna. Intervjuerna ... -
Filmproduktion och multimodalt meningsskapande - ett ämnesintegrerat projekt i bild och kemi i grundskolans årskurs 4
(2019-03-07)Studiens resultat visar att eleverna använder och experimenterar med en mängd filmretoriska berättarresurser för att gestalta sina kemilaborationer. Genom att använda sig av bild, text, ljud, musik, grafiska element ... -
En studie om läshundars inverkan på elevers läsmotivation
(2019-03-06)Alla elever utvecklar inte läsförmågan trots de dagliga lässtunderna i skolan. Olika orsaker kan ligga bakom lässvårigheter och bristfällig motivation kan vara orsaken. Läshunden har kommit in som ett komplement till ... -
Läraren, modellen och naturvetenskapens karaktär. Om lärares syn på modeller i kemiundervisningen
(2019-02-27)The aim of this study is to investigate teachers’ views regarding models in chemistry teaching. The study defines models as simplifications of scientific theories supposed to make the abstract meaningful to the student. ... -
Students' Perception of Class Interrelationships and its Relation to Students' Sex, School Satisfaction, School Absenteeism and School Achievement
(2019-01-30)The aim of the present study is to explore how upper secondary school students’ perceive group dynamic aspects of the interrelationships in their class and how these perceptions are related to Sex, School Satisfaction, ... -
Dags att ta plats i katedern – en hermeneutisk studie av katederundervisningsbegreppet på en mediearena
(2018-10-25)The aim of this thesis is to explore the concept of ’katederundervisning’ (teacher-centered teaching) in an educational debate that took place in the Swedish daily paper Dagens Nyheter in 2011. 2011 was the year of a ... -
EN GOD MÄNNISKA ÄR EN SÅ’N SOM INTE DRÄNKER HUNDAR” Etisk medvetenhet uttryckt i litteratursamtal – en kvalitativ studie
(2018-10-19)The aim of this study is to explore if, and how, Swedish students in the ninth grade show ethical awareness as well as a deeper understanding of fictional texts when discussing texts with ethical themes in small groups. ... -
Klass 1A möter världen med Lilla Aktuellt som utgångspunkt för textpraktiker som stöder meningsskapande och kritiskt analytiskt tänkande
(2018-10-19)The aim of the study is to conduce to more knowledge about how different learning practices with texts activities in connection with a news program can support students' construction of meaning and development of critical ... -
Kvinnans formler i mannens räknebok - en innehållsanalys av läroböcker i matematik år f-3 utifrån ett genusperspektiv
(2018-09-18)Studiens syfte är att synliggöra hur kön görs utifrån ett genusperspektiv i matematikläroböcker för lägre åldrar och hur bilden förändrats över tid. Studien är en komparativ tematisk innehållsanalys baserad på Yvonne ... -
Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning
(2018-09-05)Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i ...