Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Now showing items 201-220 of 311
-
VAD HÄNDER EFTER EN FLIPP? En studie av interaktion i det flippade klassrummet
(2018-08-07)The main role the flip appears to be to provide prior understanding of the lesson content and to free up time in the classroom for interaction. In both of these cases it is necessary to have the flip outside of lesson time. -
En fjärdedel plus två fjärdedelar är lika med en hel – En innehållsanalys av felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker.
(2018-08-07)Det här är en kvantitativ innehållsanalys av felsvarsuppgifter i svenska matematikböcker för mellanstadiet. Felsvarsuppgifter definieras som uppgifter vilka kräver reflektion av korrektheten i det som presenteras. Syftet ... -
Påverkas elevers läsförståelse då de läser med bilder som stöd?
(2018-08-07)Denna kvantitativa studie syftar på att bredda kunskapen om bild i ett multimodalt sammanhang. Mer specifikt undersöker studien hur bilder/ illustrationer till skönlitterär text påverkar elevers läsförståelse. Studien har ... -
Pojkars läsning i årskurs 6 – En kvalitativ studie om pojkars läsintresse.
(2018-08-07)enna kvalitativa intervjustudies syfte har varit att undersöka pojkars relation till läsning för att så småningom underlätta framtida frambringande av läslust hos pojkar. Detta eftersom att barn och ungdomar läser allt ... -
Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.
(2018-08-07)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som ... -
Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.
(2018-08-07)Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används ... -
Lärares användning av laborativt material i yngre åldrar
(2018-08-06)yftet med min studie var att se hur lärare i lågstadiet använder sig av laborativa material i undervisningen och om det finns en tanke bakom detta. Jag undersökte även om de fått möjlighet till kompetensutveckling i ... -
”A tricky situation” - En kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i engelska i årskurs 4-6 utifrån ett genusperspektiv
(2018-08-06)Syftet med denna studie är att undersöka hur kön görs i läroböcker i engelska, i årskurs 4-6, för att synliggöra underliggande normer och värden. Studien bygger på läroboksanalyser på ett antal avsnitt ur fem läroböcker. ... -
Elevers attityder till praktisk undervisning i NO.
(2018-08-06)Ett problem som finns är att få elever söker sig vidare till naturvetenskapliga utbildningar och att elevernas intresse svalnar ju äldre de blir. Om det skulle finnas möjlighet att öka och behålla elevers intresse i yngre ... -
Jag är en lite annorlunda tjej för jag gillar såhär deckare” - En kvalitativ studie om genus och tioåringars uppfattningar om läsning
(2018-08-06)Sammanfattning En god läsförmåga är avgörande för att kunna delta i ett demokratiskt samhälle. Samtidigt visar forskning att pojkar som grupp läser mindre och med en mindre utvecklad läsförmåga än flickor. Att pojkar ... -
Elevers användning av datorspel, deras självupplevda förmåga och skolresultat i engelska. En undersökning bland elever i årskurs 5 och 6.
(2018-08-06)Studiens syfte har varit att undersöka elever i åldrarna 11-13 och förhållandet mellan deras användning av datorspel samt skolresultat i engelska. I samband med detta undersöks skillnaden mellan flickors och pojkars ... -
Varför slutade du läsa den där boken? - En studie om elevers läsvanor I grundskolan.
(2018-08-06)Studien undersöker vad mellanstadieelever har för inställning till läsning i skolan och vilka faktorer de anser påverkar deras läsförståelse och lust att läsa. Att kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att ... -
”Kvinnor hade inte byxor under vikingatiden” - En kvalitativ textanalys av läroböcker i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv"
(2018-08-06)Syftet med föreliggande studie är att belysa hur kön görs i läroböcker som används i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv, specifikt avsnitt om vikingatiden. Studien bygger på fyra läroböcker i ämnet historia där ... -
Studying towards diversity
(2018-05-15)The aim of this paper is to investigate how teachers in Uruguay work with pedagogy on gender identity and sexual diversity. This is done through six qualitative semi-‐structured interviews, which are analysed by means of ... -
En fallstudie om upplevelser av den fysiska aktiviteten
(2018-05-03)I denna studie presenteras en fallstudie, närmare bestämt en rektors, tre lärares, tio elevers och två föräldrars upplevelser kring fysisk aktivitet relaterat till lärandet. Forskningen inom området visar att fysisk ... -
Matematikbokens möjligheter och hinder – att utveckla de matematiska förmågorna
(2018-03-02)Matematikboken har en dominerande roll i matematikundervisningen i svensk skola och forskning visar att det finns flera anledningar till detta. Bland annat ses läroboken som en sorts kunskapsgaranti för att eleverna når ... -
Likvärdighet på den svenska gymnasieskolan - en vacker tanke. Den goda eller onda betygsspiralen
(2018-03-01)Title: Equity at the Swedish upper secondary school - a beautiful thought The good or evil grade spiral Author: Anders Svensson Term / year: VT 2017 Supervisor: Ilona Rinne Course: LKXA1G V17 Examiner: Christian ... -
Youtube, Ehinger, KRC och 100 till - analys av kemilärares digitala resurser
(2018-03-01)Syftet med denna studie var att utifrån en sammanställning av kemispecifika digitala resurser kemilärarna anser värdefulla, en sammanställning vi först fick skapa, kunna undersöka vilken effekt lärarnas val av resurser ... -
Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik
(2018-02-13)Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande. Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har försämrats, vilket gör det intressant att undersöka ... -
Svenskundervisning i klassrum där det också finns nyanlända elever. En intervjustudie med lärare som undervisar i årskurserna 4-6
(2018-02-13)Newly arrived pupils in the Swedish schools are more common today than fifty years ago. As a teacher it is therefore important to know how to organize and teach newly arrived pupils the subject Swedish. The teacher in ...