Kandidatuppsatser (IPS): Recent submissions
Visas titlar 41-60 av 231
-
ÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolan
(2019-05-07)Syfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan. Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att ... -
Modersmålsundervisningen i arabiska Möjligheter, Utmaningar och glädjeämnen sett ur olika perspektiv på ett urval av grundskolor
(2019-03-28)Syfte: Syftet med detta arbete är att med en intervjuundersökning få kunskap om hur arabiska modersmålslärare, elever och rektorn till modersmålsenheten i en västsvensk kommun upplever modersmålsundervisningen. Vilka ... -
ATT LYCKAS MED FÖRSKOLEKLASS En studie av hur rektorer hanterar förskoleklassens utmaningar och möjligheter
(2019-02-18)Syfte: Studiens syfte är att tydligare förstå rektors roll för att utveckla undervisningskvalitet i förskoleklassen och hur rektorer tänker kring kvalitetsutveckling i och ledarskap av denna skolform. Syftet är även att ... -
DIGITALA VERKTYGS ROLL I UNDERVISNINGEN - EN INTERVJUSTUDIE AV LÅGSTADIELÄRARNAS TANKAR KRING ANVÄNDNING AV OLIKA DIGITALA VERKTYG I UNDERVISNING
(2019-02-17)Syfte: Metod: Resultat: Syftet med denna studie är att undersöka vilka digitala verktyg som används i undervisningen på lågstadiet, vilka roller lärare tycker att de spelar i undervisningen och vad lärare tycker att de ... -
Skolans Digitalisering En intervjustudie av hur fem högstadielärare i Göteborg arbetar med digitalisering i ämnet engelska
(2019-02-17)Syfte: Studiens syfte var att undersöka vilka digitala verktyg som används i dagens engelskundervisande klassrum samt undersöka hur arbetet med digitaliseringen går till på högstadiet inom ämnet engelska. Syftet har också ... -
Lärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex lärare
(2019-02-17)Syfte: Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och ... -
ÖVERGÅNG I PRAKTIKEN En intervjustudie av sex lärares erfarenheter av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1
(2019-02-16)Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka erfarenheter hos lärare i förskoleklass respektive årskurs 1 gällande övergången mellan dessa verksamheter. Vi ville ta reda vilka medierande redskap och faktorer som påverkar ... -
WHO SEES WHAT? Perceived learning areas after participating in an edularp
(2019-02-16)Purpose: To find out if there is a difference in what is perceived about learning depending on your relation to edularp. Theory: Hammer at al’s (2018) model of educational features of role-playing. The model consists ... -
Språkpraktik En snabbare väg till svenskan?
(2019-01-23)Syfte Denna studie har som syfte att undersöka några studerandes uppfattningar om sin språkpraktik i kombination med undervisning i svenska för invandrare (sfi). Frågeställningarna gäller om de studerande har upplevt ... -
KONSTRUKTIONER AV FÖRÄLDRASKAP - En diskursanalys av två förarbeten till lagstiftning
(2018-12-07)Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur föräldraskap konstrueras diskursivt i två förarbeten som leder fram till lagstiftning. Teori: Studien tar utgångspunkt i en poststrukturalistisk ansats. Som både teori ... -
DIGITALA SPEL SOM VERKTYG FÖR MÄNSKLIGT LÄRANDE
(2018-11-15)Syftet med min forskning är att undersöka vilken inverkan digitala spel, kan ha på mänskligt lärande samt hur människor faktiskt lär sig av digitala spel. Min frågeställning är om digitala spel kan användas som verktyg för ... -
”Med undersköterskan kan man göra som man vill med, bara kasta runt på olika arbetsplatser” En kvalitativ intervjustudie om omsorgspersonals upplevda lär och utvecklingsmöjligheter vid resurspass
(2018-10-05)Syfte: Syftet för denna uppsats var att med en hermeneutisk ansats undersöka om och hur omsorgspersonal upplever att resurspass bidrar till informellt lärande och utveckling. Teori: Det sociokulturella perspektivet har ... -
DATORSPELANDE - ETT HINDER ELLER ENMÖJLIGHET FÖR ELEVENS LÄRANDE I SKOLAN? En intervjustudie om storspelande elevers erfarenheter av sitt spelande och sin skolgång
(2018-08-28)Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka problematiska datorspelsvanor hos unga vuxna och vad detta har inneburit för deras sociala liv och skolgång. I studien har följande frågeställningar behandlats: i/ vilken ... -
Samarbete och motivation med klassiska och digitala musikinstrument Ett försök med komposition i en högstadieklass
(2018-08-25)Syfte: I denna studie har vi försökt att jämföra digitalt musikskapande och musikskap-ande med klassiska musikinstrument på högstadiet med accent på samarbets-miljö, musikaliskt- och socialt samarbete från lärares och ... -
”DE SOM TRÄNAR ’BARA FÖR ATT MÅ BRA’ ÄR HYCKLARE HELA BUNTEN” - En kritisk diskursanalys av träningsbloggar skrivna av kvinnor
(2018-08-25)Syfte: Uppsatsens syfte är att med hjälp av kritisk diskursanalys beskriva hur träningsdiskursen ser ut i träningsbloggar skrivna av kvinnor samt hur genus framställs i texter med utbildande karaktär. Teori: Det verktyg ... -
Det mobila klassrummet En studie om motiverande aspekter inom mobila läroapplikationer
(2018-08-25)Syfte: Att undersöka och skapa en ökad förståelse för användares motivation i förhållande till mobilt lärande i icke-formella miljöer. Teori: Studien har använt sig av det sociokulturella perspektivet, gamification, ... -
DET AKTIVITETSBASERADE KONTORET - FRIHET ELLER KONTROLL? En diskursanalytisk studie av anställdas tal om kontorstypen
(2018-08-25)Syfte: Syftet med studien är att undersöka innebörden av det aktivitetsbaserade kontoret ur ett maktperspektiv genom att studera anställdas tal om kontorstypen. Teori: Det empiriska materialet analyserades och tolkades ... -
UTLANDSADOPTERADE BARNS INTEGRERING OCH SPRÅKINLÄRNING En kvalitativ studie utifrån fem adoptivföräldrars perspektiv
(2018-08-25)Syfte: Syftet med studien är att utifrån adoptivföräldrarnas perspektiv undersöka barnets integrering in i sitt nya modersmål, samt analysera adoptivföräldrarnas erfarenheter om eventuella språksvårigheter som kan uppstå ... -
DIGITALA VERKTYG I MATEMATIKUNDERVISNING Lärarens val och användning av digitala verktyg i grundskolans senare år
(2018-08-13)Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen och vad de tänker om sitt val av digitala verktyg. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fyra frågeställningar ... -
”Substantiv är namn på ting såsom klocka, boll och ring” En komparativ och kvalitativ analys av läromedel i svenska för gymnasieskolan efter 2011
(2018-05-02)Syftet med min studie är att klarlägga dels hur ett antal grammatiska termer/begrepp och deras funktioner beskrivs och definieras i ett antal läromedel i ämnet svenska i gymnasieskolan, dels ska jag jämföra läromedlen med ...