Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 101-120 of 521
-
Särskilt begåvade elever Aktionsforskning på två grundskolor
(2020-01-16)Syfte: Syftet med denna aktionsforskning var att öka kunskapen om särskilt begåvade elever hos oss som forskare och pedagogerna på två utvalda skolor. Att undersöka förkunskaper, göra fördjupning i litteratur och forskning, ... -
Fysisk miljö och koncentration En kvalitativ flerfallsstudie i flexibelt och traditionellt utformade klassrum
(2020-01-16)Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse om hur utformning och möblering av den fysiska miljön kan främja skolarbete, med fokus på koncentration i klassrumsmiljön. Det undersöktes med stöd av forskningsfrågor om ... -
Speciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisning
(2020-01-16)Syfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och det förebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är att undersöka hur speciallärare genom samundervisning ... -
UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola
(2020-01-16)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande ... -
Nyanlända gymnasieelevers uppfattningar av den svenska skolan med fokus på delaktighet och språkutveckling En vinjettstudie på två skolor
(2020-01-16)Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om några nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om egen språkinlärning och delaktighet i skolan. Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utgjorde ... -
Kommunikativt samspel icke-verbalt och verbalt med robotprogrammering som verktyg och metod i grundsärskolan
(2020-01-16)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det icke-verbala och verbala kommunikativa samspelet såg ut för elever i grundsärskolan vid robotprogrammering. Studien har som utgångspunkt följande forskningsfrågor: • ... -
NUMICON - ETT TAKTILT OCH VISUELLT LABORATIVT MATERIAL FÖR ATT FRÄMJA ANTALSUPPFATTNING - en interventionsstudie om fyra elever i specifika matematiksvårigheter
(2020-01-16)Syfte: Studiens syfte är att pröva Numicon, ett interventionsmaterial som är framtaget för att stödja elever i matematiksvårigheter utvecklingen av antalsuppfattning samt utveckla ny specialpedagogisk och didaktisk kunskap ... -
Vilken roll har undantagsbestämmelsen i matematik? En intervjustudie med rektorer, lärare och specialpedagoger på högstadiet
(2020-01-16)Syftet med studien är att öka kunskapen om hur användandet av undantagsbestämmelsen uppfattas i en skolpraktik på högstadiet främst utifrån ämnet matematik. Frågeställningar: • Hur uppfattar rektorer, lärare och ... -
Rektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudie
(2020-01-16)Syfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver ... -
Elever med dyslexi berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att skriva
(2020-01-15)Syftet med studien är att undersöka hur nio elever med dyslexi upplever sitt skrivande i relation till de stöd och de extra anpassningar som finns dokumenterat kring eleverna kopplat till skrivande. Vi har använt oss av ... -
Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge
(2020-01-15)Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att ... -
Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
(2020-01-15)Syfte Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka ... -
Läslyftets betydelse med fokus på läsförståelse av faktatexter En kvalitativ studie av några mellanstadielärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
(2020-01-15)Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse hur tolv mellanstadielärare på tre olika skolor utvecklat undervisningen kring läsförståelse av faktatexter utifrån Läslyftets betydelse. Specifikt fokus riktas mot ... -
”Som en lärare… fast i boken” En kvalitativ studie om introduktionsrutor i grundläggande matematikböcker för årskurs 7-9
(2020-01-15)Studiens syfte var att undersöka hur grundläggande läroböcker i matematik för högstadiet kan undvika att eleven får missuppfattningar eller till och med kan korrigera sina eventuella tidigare missuppfattningar inom ... -
Samverkan kring förskolan för barn som har eller tillfrisknat från cancer En livsvärldsansats
(2020-01-15)Syfte: Syftet med min studie var att se på hur samverkan såg ut kring förskolan med ett barn som har eller tillfrisknat får sin cancer mellan vårdnadshavare, lekterapin och förskolan. Teori: I min studie använde jag mig ... -
LEDARSKAP I ÄLSKADE BARN En kvalitativ studie om hur cirkelledare upplever sitt ledarskap i hanterandet av föräldrastödsmaterialet Älskade Barn
(2020-01-07)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur cirkelledarna upplever sitt ledarskap och hanterar frågorna föräldrastödsmaterialet Älskade Barn berör i mötet med föräldrarna. Teori: Min forskningsansats har varit abduktiv. ... -
Delaktighet - sex lärares syn på muntlig framställning i förhållande till bedömningssituationen
(2019-10-11)Inledning och bakgrund Våra läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet. Muntlig framställning har en betydande roll och läraren kan ställas inför ett dilemma vid bedömning. Detta dilemma uppstår ... -
HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER
(2019-02-12)Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehåll Teori: Läroplansteoretisk forskning med betoning ... -
SPRÅKUNDERVISNINGENS KULTURELLA KOLLISIONER En studie om undervisning i japanska
(2018-08-25)Syfte: De här studien behandlar frågor om kultur i språkundervisning. Specifikt studeras lärares upplevelser av sitt arbete med undervisning i japanska och de kollisioner, svårigheter de stöter på, och metoder de använder ... -
Ledarskap i förskolan svårigheter och möjligheter
(2017-08-23)Föreliggande studie har studerat, kartlagt och tolkat; 1. Olika förståelser för begreppet ledarskap som förskollärare ger uttryck för. 2. Hur ledarskap blir synligt i relation till förskollärares arbete med undervisning ...