Magisteruppsatser (IDPP): Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 196
-
Utan berättelse, ingen storyline
(2021-07-08)Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning ... -
En sak i taget? En kvantitativ innehållsanalys av hur laborativt material är representerat i två olika läroböcker i matematik.
(2021-07-08)Studien syftar till att undersöka hur laborativt material är representerat i läroböckerna Favorit matematik 2 och Prima Matematik 2 med fokus på läroböckernas arbetsböcker. Det görs genom att undersöka och besvara två ... -
Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar hur stor du är. Elevers uppfattningar om astronomiska objekts storlek och skala.
(2021-07-08)Den här studien är en del av det svenska forskningsprojektet Storlek och skala i universum vid Nationellt resurscentrum för fysik, vars syfte är att undersöka elevers uppfattningar om storlek och avstånd för att kunna ... -
Varför läxor? En intervjustudie om lågstadielärares syn på matematikläxor
(2021-07-08)I den här intervjustudien synliggörs sju lågstadielärares inställning till matematikläxor, i vilket syfte matematikläxor ges och hur dem används i årskurs 1–3. Följande frågeställningar har varit utgångspunkt för uppsatsen: ... -
Mellanstadieelevers upplevelse av en skönlitteraturbaserad etikundervisning
(2021-02-11)Denna studie syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet, som deltagit i forskningsprojektet EthicoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning. Empiriinsamling har skett genom elevintervjuer, vilka ... -
Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö
(2021-02-02)Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att ... -
Varför ska man lära sig matematik? En studie om elevers motivation och deras lärares syn på det
(2020-09-07)Denna studie ämnade att utforska vad mellanstadielärare anser motiverar elever till att lära sig ämnet matematik och hur elever i sin tur upplever sin motivation till att lära sig ämnet matematik. Frågeställningarna var ... -
”Det är verkligen slöseri med lärarens redan snäva tid”
(2020-07-01)Detta är en studie som undersöker vilka arbetsuppgifter grundskollärare utför på sin arbetsplats, vilka typ av arbeten som tar mycket plats samt om detta är något som påverkar lärarens kvalitativa arbete med koppling till ... -
Historieämnets grammatik – Undervisningens syfte i en förändrad utbildningskonception
(2020-07-01)This essay departs from the perception that in a Swedish context of educational policy, a change in the educational conception has occurred, from a democratic conception of education to an instrumental one. The purpose of ... -
Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning
(2020-07-01)Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. ... -
Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.
(2020-07-01)Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka ... -
Kommunikativa drag i relation till matematikuppgifter- en observationsstudie av matematiklektioner på lågstadiet.
(2020-07-01)Syftet med studien är att identifiera hur kommunikativa drag relaterar till uppgifter som används i matematikundervisningen. För att besvara studiens syfte ställs frågor om relationen däremellan. Den första frågan handlar ... -
”Hjärtat får pumpa, lungorna får jobba och kroppen vaknar till liv.”- En studie om några lågstadielärares inställning till fysisk aktivitet i skolan.
(2020-07-01)Studiens syfte är att ta reda på vad några lågstadielärare har för inställning till fysisk aktivitet i skolan. För att undersöka detta, genomfördes semistrukturerade intervjuer som metod för insamling av data. De sex lärare ... -
Läxor och likvärdighet – Lärares resonemang om läxor i relation till elevers olika förutsättningar
(2020-07-01)Föreliggande studie undersöker fyra lärares resonemang om läxor i förhållande till elevers olika förutsättningar samt hur dessa kommer till uttryck i praktiken. Läxor regleras inte inom skolans styrdokument, vilket innebär ... -
Mellan lärare och ledning: karriärstegsreformens konsekvenser för lärares autonomi i den svenska skolan
(2020-06-29)This paper examines the impact of the Swedish first teacher reform on teachers’ autonomy in the Swedish school context. The theoretical perspective is laid down by Freidson, who uses three distinct logics for explaining ... -
Vi lär oss ihop – En intervjustudie om hur lärare resonerar kring kamratbedömning
(2020-05-29)Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse kring hur och varför lärare för årskurs 4-6 använder sig av kamratbedömning i sin undervisning och hur de gör för att få det att fungera. För att få reda på detta ... -
Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3
(2020-03-10)Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar ... -
Undervisningskvalitéer och prioriteringar i de första årens NO-undervisning
(2020-03-10)Studiens syfte är att undersöka vad som kan karaktärisera NO-undervisningen i årskurserna 1 - 3 och vilka undervisningskvalitéer som synliggörs genom lärares beskrivningar av undervisningen. NO är i de första årskurserna ... -
Etik i skolan – en kvalitativ studie om lärares syn på etisk kompetens och sin etikundervsning
(2020-03-10)För lärare idag är skolans värdegrund konstant närvarande för att stödja lärare och elever i deras samspel med varandra, men också för att utveckla eleverna i deras liv som samhällsmedborgare. Hur lärare ska undervisa för ... -
Ett varv runt solen är väl en månad - eller är det tusen år? En jämförande intervjustudie om solsystemets himlakroppar med elever i årskurs 6.
(2020-02-28)Syftet med denna studie är att undersöka hur flera- och multimodala representationsformer kan användas för att ta reda på hur elever förklarar himlakropparnas rörelser. Representationsformerna i denna studie består av ...