Magisteruppsatser (IDPP): Recent submissions
Now showing items 41-60 of 196
-
All läsning börjar med ett val- en intervjustudie om bokval med elever i årskurs 6
(2020-02-28)Vad, hur och varför elever gör ett visst bokval behandlas i den här studien. Syftet är att undersöka hur elever väljer skönlitterära böcker utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar som avses besvaras är ... -
Berätta något för oss! – En studie om hur ugandiska lärare använder muntligt berättande som didaktiskt verktyg
(2020-02-28)Storytelling is among the oldest tools for teaching and passing on knowledge. By sharing stories, teachers and pupils come closer together as they explore the worlds outside the classroom in an exciting way. Further, as ... -
I mötet med etikundervisning: En intervjustudie om mellanstadielärares uppfattningar gällande etikundervisning
(2020-02-28)Syftet med den här uppsatsen är att undersöka lärares upplevelser av, samt upplevda svårigheter och möjligheter när det kommer till att undervisa om etik i skolan. De frågeställningar som den här uppsatsen ska besvara är: ... -
En likvärdig skola för alla.
(2020-02-28)I arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hur elevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola och huruvida skolval påverkar skolans ... -
”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.
(2020-02-28)Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyare läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genom att kritiskt granska och synliggöra ... -
Teacher’s perception of ICT implementation in the mathematical classroom and its impact on student achievement. A survey study with a focus on digital competence.
(2020-02-26)The following study aspires to identify teachers perception of their use of ICT and their views of its impact on student mathematical achievement. In addition, the study seeks to compare teachers in both North America ... -
Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever
(2020-02-26)Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får ... -
Skolgården -det bortglömda utrymmet
(2020-02-26)Rastverksamhet har funnits lika länge som skolverksamhet i sig, men historisk sett har skolgårdens utformning inte baserats på elevers behov och inte heller värderats som en lärmiljö. Idag benämns skolgården allt oftare ... -
Vi behöver varandra om vi ska orka jobba i skolans värld
(2020-02-26)Syftet med denna uppsats är att undersöka och bidra med kunskap om lärarnas upplevelser och erfarenheter av kollegialt lärande i skolan. De frågeställningar som uppsatsen ämnar besvara handlar i mångt och mycket om möjligheter ... -
Etik i klassrummet
(2020-02-26)The aim of this essay is to explore the ethical competence of middle school students in Sweden with the purpose of finding out what factors affect their ethical development. To do so, material from a pedagogical research ... -
Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.
(2020-02-26)Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka hur olika utbildningsaktörer resonerar om ... -
Nationellt bedömningsstöd i läs-‐ och skrivutveckling En kvalitativ intervjustudie med åtta lågstadielärare om hur de erfar och uppfattar bedömningsstödet
(2020-02-25)Det finns olika typer av bedömningsstöd som lärare kan använda för att veta hur elever ligger till och hur lärare sedan kan lägga upp sin fortsatta undervisning. I denna studie är det nationella bedömningsstödet i läs- ... -
”Jag tänkte med hjärnan!” En undersökning av matematiska elevinitierade parsamtal i årskurs två.
(2020-02-25)Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevinitierade parsamtal mellan elever i årskurs två i matematikundervisningen. Detta görs genom att undersöka vilka typer av resonemang som eleverna använder sig av när ... -
Utomhusundervisning -En kvalitativ studie om hur fritidspedagogers utevistelse kan komplettera den ordinarie undervisningen
(2020-02-25)Min erfarenhet är att lärare ofta ser på utomhusundervisning som en oplanerad fritidsaktivitet snarare än ett planerat lärtillfälle. Och inte sällan är det fritidspedagogerna som får i uppgift att ta med eleverna ut i ... -
En studie om lärares resonemang kring vad som påverkar deras digitaliserade undervisning
(2020-02-25)Studien syftar till att 1. Att undersöka vilka faktorer som kan påverka lärares digitaliserade undervisning samt 2. Att undersöka hur några lärare beskriver sin digitaliserade undervisning, vilket i sin tur möjliggör en ... -
Sju lärares inställning till läxor
(2020-02-25)I den här kvalitativa fallstudien får vi ta del av sju lärares resonemang kring läxor, deras inställning till dessa och vilket syfte deras läxor fyller. Utgångspunkten har varit följande frågeställningar: Vad är lärarens ... -
Etiska perspektiv i läroböcker – en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap och religionskunskap
(2019-10-08)Vad innebär det att leva i ett samhälle som är socialt hållbart? Dess invånare kan förvänta sig att leva ett gott liv med god hälsa. Detta samhälle är präglat av jämställdhet, jämlikhet, hög tolerans och att människors ... -
Skönlitteratur på schemat
(2019-07-02)Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan kursplanen i svenska och lärares undervisning i svenskämnet när det kommer till skönlitteratur. Frågeställningarna som studien utgår ifrån är hur skönlitteraturens ... -
Strategier för kunskapsutveckling för elever med ADHD- En textanalytisk studie för tidsperioden 1980-2018
(2019-07-02)Uppsatsen är en litteraturstudie som undersöker vilka strategier som lärare kan använda sig av när de undervisar elever med ADHD, vilka skrivits fram under åren. Studien utgår från två tidsperioder. Artiklar skrivna mellan ... -
Problemlösning - Vad innebär det? - Åtta lärares resonemang om problemlösning i matematik i åk 4-6.
(2019-07-02)Problemlösning i ämnet matematik i svenska skolor har utvecklats över tiden. I dagens skola ska en aktiv problemlösningsorienterad undervisning stå i fokus. Sättet att undervisa i problemlösning kan skiljas åt genom ...