Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 146
-
Trauma. Hur pedagoger i förskolan förstår och möter barn med trauma
(2020)Vår studie riktar sig mot att undersöka om förskollärare har en strategi som kan stödja barn som utsätts för trauma, om så är fallet, vilken typ av strategi är det och vilken kunskap har de? Syftet med studien är också ... -
Musikaktiviteter i förskolan. Pedagogernas uppfattningar och förhållningssätt
(2020)Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma förskolepedagoger förhåller sig till ämnet musik och sång i sin undervisning. Detta innebär att undersöka såväl pedagogers val av musikaktiviteter som deras ... -
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ... -
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie om barns delaktighet i förskolans dokumentation
(2020-06)Den pedagogiska dokumentationen har fått en allt större och betydande del i förskolans läroplan och används på olika sätt som ett arbetsverktyg i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur barnens delaktighet ... -
Den bortglömda behovsgruppen En studie om särskilt begåvade barn i förskolan
(2020-06)Denna studie tar utgångspunkt i särskilt begåvade barn i förskolan som en bortglömd behovsgrupp. Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö18, har förskolan som uppdrag att ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov, ... -
Pedagogers syn på användning av högläsning i förskolan -En intervjustudie
(2020-06)Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur det arbetas med högläsning i förskolan. Studien syftar även till att ta reda på hur förskolepersonalen beskriver sitt arbete med högläsning och hur de ser på barns ... -
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ... -
Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ... -
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ... -
F ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och anknytningsteorin. Den metod som har använts ... -
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ... -
Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter
(2020-06)Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet för flerspråkiga barn. Skolverket ... -
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ... -
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.
(2020-06)Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över dokumentera och andra under ... -
Omsorgsuppdragetsmånga nyanser –Förskollärares resonemang och upplevelser av fenomenet.
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser kring begreppet omsorg i relation till lärande och utveckling. Studien baseras på en kvalitativ metoddär intervjuerna är semistrukturerade. Fem förskollärare ... -
“Från big nono! Till lite mer accepterat!”
(2020)Abstract Syfte Denna uppsats syftar till att undersöka betydelsen av bildskapandet och specifikt användandet av färgläggningsbilder i fritidshemmets verksamhet. Vi vill få en förståelse av lärarnas förhållningssätt till ... -
”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”
(2020)AbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet ... -
Förskolepedagogers syn på barngruppens storlek
(2020)AbstractVi har utfört en kvantitativ studie som med hjälp av en webbenkät undersökt förskolepedagogerssyn på barngruppens storlek. Syftet är att synliggöra pedagogernas upplevelser av barngruppens storlek i relation till ... -
Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor
(2020)Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför ... -
“Det kan alltid bli komplext när vi behöver tänka omsorg före integritet för barnets bästa”
(2020)AbstractBakgrunden till studiens syfte utgår från våra erfarenheter från ett fåtal förskolor och deras arbete med barns integritetvilket vi upplevdeotillräckligt. Detta trots läroplanen och barnkonventionens fastställande ...